Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Naturex telefonförsäljning upprör

Annons

Under den senaste tiden har konsumentrådgivaren Lisbeth Ander fått flera samtal i veckan. Det är främst äldre människor eller deras anhöriga som ringer. De vill veta vad de ska göra med proverna och räkningarna för varor de inte har beställt från företaget Naturex.

-Jag fick ett samtal senast i dag där personen aldrig ens blivit uppringd, berättar en upprörd Lisbeth Ander som menar att försäljarnas metoder är mycket försåtliga.

Naturex AB säljer hälsokost- och bantningspreparat via telefon.

De erbjuder gratis prover av omega-3 fiskolja och äppelcidervinäger. När paketet med prover kommer får mottagaren också en faktura för porto och expeditionsavgift på 29:90 kronor.

I paketet finns också information om hur man avbeställer nästa paket.

Enligt Lisbeth Ander är den sändningen ofta redan på väg till kunden och möjligheten att avbeställa eller stoppa den finns inte. Gratisprovet har blivit ett abonnemang.

-Mitt råd är att man inte ska betala vare sig man tackat ja eller nej till gratisprover. Ett gratisprov ska inte kosta något, förklarar Lisbeth Ander.

Hon menar också att man inte bör skicka tillbaka ej beställda varor på egen bekostnad.

Enligt SVT:s konsumentprogram Plus är Naturex telefonförsäljning tillfälligt stoppad av företaget själva som gör en översyn av sina rutiner.

De som inte vill bli störda av telefonförsäljare i hemmet kan kontakta NIX-Telefon för att spärra numret för försäljare.

KARIN PAULSSON

Mer läsning

Annons