Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nattliga samtal kan stoppa strejken

Annons

SAS och fackförbundet HTF var beredda på att inleda nya förhandlingar under natten till fredagen.

Skulle ingen överenskommelse nås bryter strejk ut på morgonen, med undantag för chartertrafiken.

Sent på torsdagskvällen gav HTF dispens åt SAS chartertrafik. Fackets förhandlingschef Tommy Mases sade till TT att SAS tidigare uppmanats att ansöka om dispens för charterflygningar, men att det inte skett.

Dispensen är bara ett pr-utspel, anser SAS kommunikationsdirektör Andris Zvejnieks. Enligt honom började de som anordnar charterflygningar att hitta andra lösningar än SAS samma dag som varslet lades.

Ett knappt dygn innan strejkvarslet skulle träda i kraft tvingades SAS att ställa in all inrikestrafik och den mesta utrikestrafiken för fredagen. Med det beslutet skickade Anders Ehrling, vd vid SAS Sverige, cirka 20|000 passagerare till konkurrenterna.

SAS koncernchef Mats Jansson liknar konflikten med kabinpersonalen i Sverige vid en existentiell kris för hela koncernen. I kronor kostar den under fredagen 20 miljoner.

Tjänstemannafacket HTF ger SAS skulden för att avtalsförhandlingen lett till inställd trafik.

HTF ser inte striden som en lönefråga utan en fråga om raster, lediga helger och andra villkor.

TT: Vad är det då i HTF:s krav som SAS inte vill acceptera?

Tommy Mases vill inte kommentera SAS påstående att HTF lämnat en kravlista med 38 punkter och att de skulle kosta bolaget lönehöjningar motsvarande 25 procent per år. Han vill inte heller säga om de kabinanställda vill ha mer än andra grupper fått. Men han låter förstå att förväntningarna är höga.

I oktober förra året skrev HTF efter ett strejkvarsel på ett nytt kollektivavtal med flygarbetsgivarna. Det väckte stor vrede hos SAS kabinanställda, som hävdade att de kände sig överkörda av HTF. De främsta kraven från kabinklubben var då liksom nu arbetstider och matraster.

TT

Mer läsning

Annons