Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När telefonen ringer - akta dig för att svara ja

Annons

- Jag vill varna alla. Det försäljarna från telefonibolagen håller på med är inget annat än lurendrejeri, säger Björn Engström.

Det var för några dagar sedan som Björn fick en försäljare från ett av de större telefonibolagen på tråden.

Försäljaren talade om hur billigt det skulle bli att ringa om han bytte abonnemang, att det var gratis att ringa till en mobiltelefon och så vidare.

Björn lyssnade intresserat över vilka erbjudanden som försäljaren hade, och gick med att svara på frågor under inspelning.

Han svarade ja på ett par frågor, och vips så var han ny kund hos telefonibolaget som försäljaren ringde ifrån.

-Men jag hade missuppfattat vilket bolag han ringde ifrån. Jag har alltid haft min telefoni hos Telia och har aldrig haft en tanke på att byta bolag. Nu ringde en försäljare och erbjöd mig en massa erbjudanden, men det visade sig att han ringde från ett helt annat bolag, som knappt har täckning på sina mobiltelefoner här ute i glesbygden där jag bor, säger Björn.

Det var nu problemen började för Björn, som snabbt ville bryta avtalet han just hade gett sig in på.

Hade han tagit abonnemanget som privatperson hade han haft en ångerrätt som gäller i 14 dagar.

Men i det här fallet hade abonnemanget tecknats med den enskilda firma som Björn driver, och då blir det genast svårare att ta sig ur det hela.

Som egen företagare finns det nämligen ingen ångerrätt.

-Nej, du är bunden till det avtal du gjort, säger Veronica Lidman Ek, konsumentrådgivare på Falu kommun.

Men trots ångerrätten för en privatperson kan det ändå vara svårt att få avtalet brutet.

-Det är lite snårigt. Många tackar impulsivt ja på ett par frågor som en försäljare ställer, och helt plötsligt har du tackat ja till något, som du egentligen inte vill befatta dig med. Problemen med telefonibolag ökar stadigt, säger Veronica Lidman Ek.

-I snitt är det fem personer i månaden som hör av sig och vill ha hjälp med med avtal som tecknats med telefonibolag, säger Veronica.

För Björn Engström löste det sig i alla fall på ett bra sätt.

-Jag lyckades upphäva kontraktet, men vill ändå passa på att varna andra för den här typen av försäljare. Det gäller verkligen att lyssna på vad de har att säga, och samtidigt vara medveten om att allting inte är så bra som det låter, säger Björn Engström.

ANDERS NORIN

Mer läsning

Annons