Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När tas järnvägsspåren bort?

Annons

Han är övertygad om att bangårdsområdet i Ludvika i sin nuvarande omfattning för länge sedan har spelat ut sin roll.

- Här skulle vi kunna skapa ett fint grönområde för Ludvikaborna där det kunde ordnas med olika typ-er av evenemang, säger Sundell.

Men så länge som Banverket sitter på marken och inte kan bestämma sig för hur många spår som behövs i framtiden så är kommunen låst.

- Roger Stål (kommunalrådet) har varit upp på hög nivå och pratat om detta. Vi är ju villiga att köpa mark.

- När vi pratar med ansvariga ena månaden så låter det bra men när vi talar med dom nästa mån-ad så har de ändrat sig, uppger Sundell.

Kenth Nilsson, projektchef vid Banverket i Gävle, medger att frågan dragits i långbänk. Men det finns förklaringar.

- Från i år så är det Banverket som har ansvaret för bangårdsområdet i Ludvika. Vi har fått ärva spåren av Jernhusen. Nu ska vi göra en översyn och i samband med budgetprocessen i höst kommer frågan upp till prövning.

- Då får vi veta om det är möjligt att riva upp vissa spår. Min bedömning är att vi kan klara oss utan en del av spåren men det ska som sagt var utredas, framhåller Kenth Nilsson.

Uttalandet bör välkomnas av Göran O Sundell och andra i kommuntoppen. Sundell har börjat tappa tålamodet med järnvägsfolket.

- De här spåren har det talats om ända sedan jag kom hit för åtta-nio år sedan. I dag känner jag uppgivenhet, omtalar stadsarkitekten.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons