Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När snålheten bedrar visheten

Annons

Hur har upphandlingen skötts för Falun-Borlängevägen från respektive kommuner? Redan nu visar vägen svagheter som inte borde finnas beträffande på- och avfarter. Vidare är frågan om vägens totala standard satt under diskussion internt vid Vägverket. Vilken hastighet ska vara tillåten?

När Borlänge och Falun stolt deklarerade att de köpt förtur till en fyrfilig väg för omedelbar produktionsstart fick allmänheten uppfattningen att man försäkrat sig om en snabb, trafiksäker väglösning.

Fyrfilig väg med mitträcken borde innebära 110 kilometer i timmen, inte bara en kort bit inom Borlänge, som tidigare, utan 110 hela sträckan. Att allmänheten utgått från detta innebär också att man använder vägen på detta sätt redan i dag, oavsett vad Vägverkets långbänk kan tänkas komma fram till.

De som av lojalitet mot de bestämmande kör i 90 kilometer får finna sig att bli omkörda av alla företagsskåpbilar, bussar, landstingsfolkvagnar, utöver de Audi, BMW med flera som normalt har mer bråttom än alla skyltar medger.

Har politikerna gjort bort sig nu igen, genom att tro sig ha köpt något bra, men fått något mindre bra än man trott? Är det så att köpt förtur inte medför medinflytande över den slutliga produktens kvalitet?

Kanske var det så att de vägpengar som Göran Persson blidkade GM med runt Saab i Trollhättan måste hämtas tillbaka någonstans, till exempel i Dalarna.

Men i dagsläget, om nya vägar byggs utan att Vägverket använder sin bästa kunskap om hur vägar ska byggas, då tror jag att snålheten bedrar visheten och nollvisonen blir mer och mer bara en vision.

PV 50

Mer läsning

Annons