Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Museitågen rycker in

Annons

Den aktuella förfrågningen är unik. Nu har bristen på användbara tåg uppenbart blivit så svår att trafikoperatörerna börjar vända sig till museiföreningarna i jakten på gångbara tåg. Det lär aldrig ha inträffat tidigare.

- De ringde till mig och frågade efter våra X21:or. De vill sätta in dem i förortstrafiken. Men jag sade ifrån direkt, säger Alf Jansson, drivande kraft inom Grängesbergs järnvägsmuseiförening.

De nu hett eftertraktade veteranrälsbussarna, byggda 1958, är klenoder som föreningen har fått låna av TGOJ i Eskilstuna.

- Rälsbussarna är ju 44 år gamla och vi är mycket rädda om dem, fortsätter Jansson.

- Det finns dessutom ett avtal som säger att de inte får gå i kommersiell trafik. De får bara användas av oss i våra egna researrangemang, markerar Jansson.

- Därför tänker vi inte under några omständigheter skicka ner dem till Stockholm. Jag känner pendeltågsförare som har berättat att det är för hemskt där nere.

- Där skär de sönder säten, river ner lysrör och jävlas i tågen. Skulle våra rälsbussar bli vandaliserade går de inte att återställa, fortsätter Jansson.

Men Sven-Olov Nerer, vd för TGOJ-trafik i Eskilstuna och därmed ytterst ansvarig för de gamla rälsbussarna, är inte lika rädd för eventuell skadegörelse.

- Det är stor efterfrågan på tåg i Stockholmsregionen och jag tycker att vi ska hjälpa till. Det finns inget som hindrar att de här tågen hyrs ut. Jag kan personligen ge tillstånd.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons