Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Muller om skotertrafik

Annons

Ledsystemet i Sälenfjällen har styrt in merparten av skotertrafiken på speciella leder. Men i grund och botten är det fritt att åka skoter i fjällområdet, frånsett på de platser där det är uttalat skoterförbud.

Men det finns som sagt irritation. Skotergruppen har fått omfattande klagomål från stugägare i Tandådalen och det har lett att skoterleden, som korsar fjällvägen i Tandådalen, flyttats.

Leden är en del i det sammanhängande ledsystemet. Men skotergruppen understryker att omdragningen får ses som ett sista försök att upprätthålla en acceptabel skotertrafik i området. På sikt är det angeläget att det blir en mer permanent lösning med planfria passager för skotertrafiken.

Orrlidens stugägarförening har begärt att få anlägga en anslutningsled för snöskoter fram till den allmänna skoterleden i Tandådalen. Begäran avvisas av skotergruppen, som konstaterar att en sådan led skulle gå rakt igenom de områden där det klagats mest på störande snöskotertrafik.

En markägare vid Storfjället har klagat på störande fortkörning med snöskotrar och begärt att det ska vara fartbegränsning på 10, max 20, km i timmen på det aktuella markområdet, som ligger mellan Högfjällshotellet och Storgraven. Skotergruppen tycker att sådan fartbegränsning är motiverad.

Markägaren har också sagt upp nyttjandeavtalet för skoterleden från nästa vinter. Orsaken är att någon sågat ner flera träd och breddat skoterleden, utan att fråga markägaren.

Skotergruppen har förståelse för markägarens inställning och uttalar sin bestörtning över tilltaget att såga ner träd utan tillstånd. Men samtidigt påtalar skotergruppen att leden ändå är till för att styra upp och begränsa skoteråkandet, i ett område där det annars är fritt att åka i stort sett var man vill.

Senast i raden av klagande är en Limabo som skriver till bland annat Malungs kommun och föreslår allmänna åtgärder för att begränsa skoteråkandet.

Limabon föreslår att skotertrafik i samhällena ska utgå från skoterterminaler och tycker att det är orimligt att man ska kunna starta skoterfärder vid varje hustrapp.

Stopp för körning nattetid i bebyggda områden, all nöjeskörning begränsas till särskilda leder, sänkt maxhastighet för skotrar till betydligt under nu gällande 70 km i timmen och förbud för drivmattor med höga kammar, som förstör både mark- och snötäcke, är några andra av Limabons förslag.

Limabons skrivelse hamnar nu hos den speciella arbetsgruppen för snöskoterfrågor i kommunen.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons