Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motstridiga uppgifter om vägsalt

Annons

Läsaren som hörde av sig till tidningen är väl insatt i hur halkbekämpning går till. Enligt dennes beräkningar ska kommunen ha öst ut omkring 80 ton salt i centrala Falun sedan i fredags.

Johannes Månström, platschef på Peab som ansvarar för halkbekämpning och snöröjning, tillbakavisar påståendet bestämt.

-Så mycket salt har vi absolut inte använt. För vanligt folk kan det se ut som att vi öser ut massor av salt men det gör vi inte.

Exakt hur mycket salt Peab hitills har använt vill inte Månström ange utan han hänvisar till kommunens väghållningsansvarige Hans G Pettersson.

-Vi saltar väldigt lite. Busslinjerna prioriteras och det handlar totalt om sju mil väg. Dessa rensaltar vi med väldigt fin dosering. Totalt förbrukar vi mindre salt på det sättet än vi gör när vi halkbekämpar med sand blandat med salt, säger Pettersson.

Hans G Pettersson talar om en ny metod av halkbekämpning som också testas i Sollentuna kommun. En metod som kan anpassas till rådande temperatur och väglag.

-Vid några plusgrader ner till noll grader rensaltar vi med låg dosering. Från noll till minus fem grader använder vi saltlake, vatten och salt, som vi lägger ut med tankbil.

Han förklarar att metoden kräver en annan plogningsteknik än tidigare.

-Först moddplogar man, innan saltet läggs ut. Så länge vi har effekt av saltet lägger vi inte ut någon sandblandning.

Vid användning av sand blandat med salt har problemet varit att sanden inte fäst i väglaget utan i stället glidit undan mot vägkanten med saltet.

För att kunna bekämpa halkan har då mer sand och saltblandning östs ut på gator och vägar.

-Egentligen är det Vägverket som från början fått kravet på sig att kunna dosera saltmängden. Tidigare har de öst ut för mycket salt.

-Nu ska vi följa upp det här noga under vintern och se vilket resultat vi får, säger Hans G Pettersson.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons