Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mötet med ministern kan rädda Bollnäsbanan

Annons

Banverkets egen kalkyl visar dock på så dåliga förutsättningar för banan att den nu är på deras lista över nedläggningshotade järnvägssträckor. Detta är också anledningen till att Inlandsbanan AB och andra berörda intressenter träffades den 19 december för att lägga upp en strategi för att rädda banan.

Vid detta mötet samlades alla berörda intressenter för att åka med Inlandsbanans eget chartertåg på järnvägen mellan Orsa och Furudal.

- Företagen som var med var Mellanskog, Svea-skog, Rottneros massafab-rik, som ligger i Vallvik söder om Söderhamn, Orsa besparingsskog och torv-fabriken i Sveg, berättar Bengt Sandhammar, ordförande i Dala-Hälsing-lands järnväg.

Nordkalk AB och Hedlunds trävaru AB hade inte möjlighet att delta i mötet men båda företagen har stora intressen i banan. IEF (Inlandskommunerna ekonomiska förening) deltog genom sin representant, Ulf Björklund.

- Från vår förening deltog även Christer Hammare och Sven Israelsson. Även Orsa järnvägsförening var representerad. Från Rättviks kommun deltog Leif Kratz och näringslivschefen, Gunilla Jakobsson, berättar Bengt Sandhammar.

Fyra representanter från Inlandsbanan var också med och vd Ulf Eliasson ledde mötet.

- Alla var överens om att spåret mellan Furudal och Bollnäs inte får läggas ned och rivas upp. De var även överens om steg tre som är att uppvakta infrastrukturminister Åsa Torstensson på näringsdepartementet. En grupp bildades och ska förbereda uppvaktningen.

- Gruppen ska framföra att banan behövs och att det måste gå att få loss 40 miljoner kronor för att rusta den. Antingen får Banverket göra detta genom att prioritera om pengarna, eller så får någon annan göra det. Inlandsbanan kan inte lägga hela summan själv men kan bidra med pengar.

- Deltagarna var entusiastiska och överens i frågan, det var mitt intryck, säger Bengt Sandhammar.

Inlandsbanan AB vill ta över driften över banan sedan den rustats.

- Det finns ett antal trafikuppdrag längs banan, och den skulle vara samhällsekonomiskt lönsam att rusta upp. Inlandsbanan har räknat ut att upprustningskostnaden mellan Furudal och Edsbyn uppgår till 40 miljoner kronor.

Sandhammar poängterar att det är en lönsam upprustning och att det finns många stora kunder som vill trafikera banan. Han säger också att Banverkets egen kalkyl visar på för höga kostnader och att förutsättningarna ändrats sedan denna kalkyl gjordes.

Argumenten som förs fram för att rusta och öppna banan, är många. Genom att få igång trafiken på den här bandelen kan trafiken öka även på Banverkets andra bandelar.

Oljekommissionen har också uttalat att kommuner med järnväg har ett särskilt ansvar för att järnvägen används. Järnvägen är miljövänlig då den bidrar till att minska växthuseffekten och trängseln på det övriga järnvägsnätet kan också minska.

GÖRAN PERSSON

Mer läsning

Annons