Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mössa, fötter och mobiler

Annons

Skolans sätt att utbilda under icke disciplinära förhållanden har blivit synliga i arbetslivet. Forsmarkdramat beskrivs som innehållande allvarliga problem och så är det

naturligtvis också.

Orsaken till att sådant inträffar, kan utan vidare hänvisas till en utbildning som tillåts ske utan disciplin med mössan på huvudet, fötterna på skolbänken och till ackompanjemang av mobiltelefoner. Därutöver har föräldrar och politiska besserwissrar beslutat att ingen kontroll av elevernas eventuella droganvändning får ske.

Alla borde inse att utbildningens syfte är att ge eleven utbildning till en grad som täcker behovet av kunnandet, värderingaroch disciplinakterna i arbetslivet. Vi talar ju ofta om att brottsligheten är ett resultat avlärdomar eller icke lärdomar under uppväxttiden.

Likgiltigheten och respektlösheten är också ett resultat av störd och odisciplinerad skolgång. Jag tror att likgiltigheten kommer att förfölja vårt samhälle under decennier på grund av den form av skolgång vi begåvats med sedan 60-talets skolreform. Det ordnar sig säkert är parollen för skolgången.

Resultatet av skolatmosfären representeras av det som skett i Forsmark. En arbetsplats där kraven på personalens kunskapsnivå och arbetsdisciplin bör vara på 100 procents nivå men har tillåtits falla till dagsaktuell nonchalans vad gäller säkerheten. Mössan på hyllan, mobiltelefonen avstängd och fötterna under bordet eller bör vara ett axiom när man får lära sig skötsel, arbetsplanering och disciplin i skolan och på arbetsplatsen.

OLAVI TIMONEN

Mer läsning

Annons