Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Morgonpost, glöm det

Annons

Posten hanterar allt färre försändelser och ska under de närmaste åren minska sina kostnader med 300 miljoner kronor. Ett mål man ska nå genom att bland annat minska antalet brevbärare och öka den maskinella postsorteringen.

Det innebär att tiderna för postutdelningen kommer att förändras. Istället för att som idag få posten på morgonen eller förmiddagen blir det mellan klockan 11 och klockan 16 som posten dimper ned i brevlådan. En förändring som redan nu testats på prov i Skåne och som sedan ska utvärderas.

Om försöket i Skåne utfaller väl kommer de nya rutinerna succesivt att sprida sig över landet. För Dalarnas vidkommande kommer förändringarna redan under 2008. Ett år senare ska systemet var genomfört över hela landet.

- För de delar av Dalarna som tillhör Uppsala-terminalen genomförs detta på våren 2008 och för övriga delar, som sorterar under Västerås-terminalen, blir det på hösten, uppger postens presschef Anette Brifalk.

Totalt är det 700 brevbärartjänster som Posten vill rationalisera bort i landet, något som innebär att den totala brevbärarstyrkan, cirka 15 000, minskas med fem procent. Posten menar dock att det hela ska kunna lösas med naturliga avgångar.

- Medelåldern inom brev-bärarkåren är idag hög så vi tror vi ska kunna klara detta utan att behöva friställa personal. I dagsläget har vi dock ingen bild av hur stora nedskärningarna blir i de olika länen.

Redan nu har dock protester mot dessa förändringar strömmat in. Framför allt då från företagarhåll där man många gånger är beroende av att få posten tidigt på morgonen.

Från postens sida betonar man dock att boxkunder eller företag med utkörningsavtal även i fortsättningen får sin post på morgonen. Företag som inte ligger i företagstäta områden riskerar dock att få sina brev först på eftermiddagen.

- Men vi ska försöka prioritera så att företag som saknar avtal ska få sin post så tidigt som möjligt, säger Anette Brifalk.

OLOF SCHÄÄF

Mer läsning

Annons