Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Morainspirerad orgel-musik i sommarkväll

Annons

Konsertserien i Mora kyrka på onsdagskvällarna bjuder denna säsong på mycken vokalmusik, men i onsdags var det kyrkans egen organist, Walter Berggren som framträdde. Programmet bestod av orgelbearbetningar av folkliga koralvarianter som upptecknats efter Finn Karin i Risa by, Mora. Upptecknaren, Nils Andersson, hade en mycket stark upplevelse av hennes krusade sätt att sjunga psalmerna.

Flera organister, som tjänstgjort i Mora, har inspirerats till koralbearbetningar av dessa uppteckningar och de framfördes på den välljudande orgeln, nu i kyrkans perfekta efterklangsakustik.

I "Den signade dag", koralfantasi av Gunnar Svennung, svävade Bachs ande över den friskaste av dessa variationer på Finn Karin-melodier. Lennart Hulténs ackompanjemangsslingor, kretsande kring "Jesus är min vän den bäste", var mer återhållsamma och erinrade om koralförspel medan Oskar Lindbergs "Jag haver en gång varit ung, nu är jag gammal vorden" inte kunde återkalla Nils Anderssons entusiasm över Finn Karins sångsätt i den "meditation" som var mycket konventionell. Förre Moraorganisten Gunnar Rosenberg komponerade en traditionell visa inspirerad av naturen i fäboden Fulåberg och satte orgelackompanjemang till den.

Konserten avslutades med Gagnefsfödde Oskar Lindbergs stora sonat i g-moll, som idag framstår som ett barn av sin tid växlande mellan elegiskt jolmigt och svulstigt starkt med alltför schematisk uppbyggnad och en organists fallenhet för modulationer.

Detta ska inte uppfattas som kritik mot programvalet, som hade en bärande idé om inte två: Finn Karin och Mora-organister. Det är heller inte någon kritik mot framförandet som var redigt och inriktat på att göra kompositionerna rättvisa utan att framhäva sig själv. Även programkommentarerna var bra.

Man kan ändå inte undvika att reflektera över om just organister är de som är bäst skickade att komponera för orgel. Visserligen kan de instrumentet utan och innan men fantasin påverkas starkt av miljön i kyrkan och koral-melos och koralregistrering ligger alltför nära till hands för ett nyskapande i genren.

JAN OLOF RUDÉN

Mer läsning

Annons