Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moraflyget sänker standarden

Annons

Janne Bergling som är marknadsansvarig vid Skyways säger att han inte kan ange exakt datum när förändringarna kommer att ske, men tror måndagen den 14 januari kan vara en aktuell tidpunkt för omläggningen.

Mora blir alltså en mellanlandningsplats, får mindre och sämre flygplan och tappar därtill en dubbeltur per dag.

Fruktar inte Skyways att man ska tappa ytterligare resenärer från Mora med den här defensiva satsningen ?

- Det är möjligt, säger Janne Bergling, men det här är vad vi anser vara ekonomiskt försvarbart att operera med.

Lars-Göran Peterson, vd vid FM Mattsson och företrädare för den samlade industrin i Mora, säger att Skyways senaste koncept knappast är tilltalande.

- Som jag framhållit tidigare tycker jag inte flygplanet Dornier hör hemma i svensk inrikestrafik och jag är rädd för att Skyways på det här sättet binder ris åt egen rygg.

Flygplatschef Nils Artur Andersson vid Mora-Siljan flygplats är bestört över Skyways aviserade ändringar.

- Inte så mycket för att vi binds ihop med Sveg och inte heller så mycket för att vi tappar en tur per dag. Det som förvånar är att Skyways sätter in en Dornier trots protesterna som uttalats och varningarna för att näringslivet vänder flyget ryggen.

- Här måste kommunen ta initiativ och tala med någon annan hos Skyways och framlägga klara fakta, säger Nils Artur Andersson och tillägger att tillsammans med Sveg får Mora rimligtvis en bärkraftigare linje än Oskarshamn-Hultsfred som Skyways trafikerar med en Saab.

- En Saab måste vara kravet även för Sveg-Mora och det är angeläget att de här kontakterna tas omgående. Vi har de bästa trafikmånaderna på året framför oss nu.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons