Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mora utan flygtrafik

Annons

EEE har tidigare stämt Mora kommun på cirka fem miljoner kronor angående tidigare upphandling av flygtrafiken som EEE ansåg vara lagstridig.

Uppdraget att trafikera Mora-linjen gick till konkurrenten Skyways som emellertid slutade trafikera Mora i början av 2004.

I april kom då överraskande beskedet från EEE att bolaget avsåg att börja trafikera Mora-Arlanda med två dagliga dubbelturer vilket också skedde kort tid efteråt.

Trafiken flöt relativt problemfritt fram till sommaruppehållet, men då den återupptogs i augusti hopade sig problemen för EEE. Först var det pilotbrist som gjorde att trafiken på linjen låg nere. Därefter låg den nere beroende på tekniska problem med ett flygplan.

Det har, av bland annat av nämnda anledningar, växt upp en kritik mot EEE och bolagets sätt att sköta trafiken. Från Mora flygplats har man poängterat vikten av att hålla god regularitet i trafiken. Då kan inte flygplanen bli kvar på marken, eller passagerarna hamna i Sveg när de beställt resa till Mora.

Nu talas det dessutom om att EEE har ett strejkvarsel över sig från den flygande personalen.

Det var på måndagskvällen EEE meddelade Mora kommun att flygtrafiken läggs ner från och med utgången av innevarande vecka.

EEE:s marknadschef Niclas Lindberg säger att bolaget avser att använda flygplanet på andra linjer där man får bättre avsättning för det.

- Vi har hela tiden haft en idé att koppla ihop trafiken i Mora med vår linje till Sveg. Om Rikstrafiken skulle medge en sådan kombination är vi beredda att med kort varsel återuppta trafiken på Mora flygplats, förklarade Niclas Lindberg på tisdagen.

Han ville däremot inte kommentera frågan om det här är ett sätt att försöka pressa pengar av Mora kommun.

Det är Morastrand AB som driver Mora flygplats och Lars-Gunnar Holmberg som är vd säger att han är lika överraskad som alla andra över EEE:s besked att med mycket kort varsel slutar flyga.

- Vi har av förklarliga skäl inte hunnit ta ställning till vad vi ska göra med en bemannad flygplats som inte har någon trafik.

Enligt information från flygplatschefen Nils Artur Andersson finns det inte så många andra operatörer att vända sig till.

- Kan något positivt växa fram ur det att EEE drar sig ur Mora-trafiken skulle det vara att det påskyndar samarbetet mellan Mora flygplats och Dala airport om ett Dalaflyg och därmed en mera stabil och permanent lösning, var Holmbergs besked på tisdagskvällen.

Kommunalrådet Lars Matsson-Frost (c) träffade på tisdagskvällen Borlänges kommundirektör, Lars Ivarsson och Moras flygplatschef, Sven Eriksson, för en diskussion om framtiden.

- Vi måste snabbt orientera oss om nuläget och se på förutsättningarna för att kunna hitta en lösning, sade Lars Matsson-Frost innan han ilade iväg från kommunstyrelsens möte till mötet om flyget.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons