Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mopedolyckorna ökar

Annons

Det var 1999 som klass I, eller de så kallade EU-mopederna släpptes in på svenska marknaden.

I dag har runt 75 000 svenskar EU-mopeder.

Det märks på olycksstatistiken.

- Det har blivit en kraftig ökning av olyckorna sedan klass I kom in, säger Thomas Lekander.

I fjol rapporterades 55 svåra och lindrigare olyckor i Dalarna. En person dog. 259 allvarliga mopedolyckor rapporterades i hela landet.

1998 inträffade 153 svårare mopedolyckor i landet.

- Men bortfallet är stort. Det verkliga antalet är säkert närmare 1 000. Bara att de flesta olyckorna inte rapporteras till polisen eftersom många är singelolyckor, berättar Thomas Lekander.

EU-mopeden får inte köras på cykelbanor eller motorvägar, men på övriga vägar där annan trafik förekommer.

När olyckorna väl inträffar kan det gå illa eftersom personen är så pass oskyddad. Ofta bärs inte hjälm, eller så knäpps den inte ordentligt.

En undersökning bland dödsolyckor under åren 1997-2002, visar att fyra av tio omkomna mopedister inte använde hjälm. Av de som hade hjälm tappade nästan hälften hjälmen under olycksförloppet.

- Sedan är det väldigt vanligt att man trimmar mopeden. Det ökar riskerna ytterligare, säger Lekander.

Bland mopedister upp till 18 år har 70-80 procent trimmade mopeder, enligt Vägverket.

För att hindra utvecklingen planerar man att höja kraven för mopedister.

- Inom några år kommer man ersätta förarbeviset med något form av körkort, som man måste vara 16 år för att ta, säger Thomas Lekander.

I dag gäller bara att man fyllt 15 år och har förarbevis.

Förslaget presenterades i en statlig utredning för drygt två månader sedan och kan börja gälla från 2008.

I samband med detta föreslår Vägverket tillsammans med Rikspolisstyrelsen att alla mopeder ska registreras.

Vid besiktning ska man kontrollera att mopeden är trafiksäker och att den inte är trimmad eller stulen.

DIAMANT SALIHU

Mer läsning

Annons