Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Modellflyg på "hög nivå"

Annons

Under helgen 7-8 augusti var delar av Ludvika Radioflygklubb på en flygträff i Sälen.

En träff som bjöd på en mycket speciell form av flygning, nämligen flygning på de hangvindar som skapas när det blåser mot berget.

Det finns många olika former av modellflyg, linstyrda modeller, radiostyrda plan både med och utan motor, konstflygmodeller, skalamodeller och hastighetsplan för att nu nämna några.

Men under helgen 7-8 augusti var det en helt annan form av modellflygning som ett gäng entusiaster från bland annat Ludvika ägnade sig åt.

Sällskapet åkte nämligen till Sälen för att delta i en flygträff som Sälens modellflygklubb bjudit in till.

Modellflygklubben i Sälen har i 19 år arrangerat en träff för modellsegelflygare där det går ut på att kasta ut modellflygplanen från fjälltoppen och flyga på de vindar som tvingas uppåt av berget. Det kallas för hangflygning och är en häftig variant av hobbyn.

Efter en kort genomgång på lördagsmorgonen bestämdes att helgens topp fick bli Tandådalens backe. Där rådde de rätta vindarna för tillfället.

I fyrhjulsdrivna bilar blev deltagarna uppskjutsade tillsammans med modeller, utrustning och sist men inte minst fulla korgar med fika.

Toppen bjöd på en sagolik utsikt och det var häftigt att se flygplanen lyfta i uppvindarna.

Under dessa förhållanden var det fullt möjligt att konstflyga, det vill säga rolla, loopa med mera.

För att inte störa varandras radiosignaler används numrerade klämmor, typ klädnypor. Det finns en klämma till varje kanal och ingen sändare får slås på utan att man har lagt beslag på "sin" klämma och har den på sin sändarantenn.

Eftersom det rådde perfekta förhållanden gick mycket av tiden åt till att vänta på sin tur, det vill säga en ledig frekvens. Det var inte ovanligt att 12 till 14 segelplan var uppe samtidigt.

I sådana här sammanhang är det alltid en salig blandning av modeller. Allt från små enkla segelplan som är gjorda i frigolit eller liknande och bara väger ett par hundra gram till stora kompositbyggda, (glasfiber, kolfiber, kevlar), som är ända upp till 4-5 meter i spännvidd och väger 6-8 kilo.

De som har varit med länge har ofta med sig två maskiner. Ett som är lätt och passar för svaga vindar och ett tyngre som lämpar sig för starka vindar.

Men oberoende av storlek på flygplan och utrustning så hade alla fruktansvärt roligt och stämningen var "på topp".

Sälens modellflygklubb som var värd bjöd på en mycket lyckad helg.

Nästa år då det är 20-årsjubileum är redan bokat...

JOANNA NYHOLM

Mer läsning

Annons