Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobilisering förVästerdalsbanan

Annons

Kommunalrådet i Borlänge, Peter Hultqvist (s), dessutom ordförande i Region Dalarna och riksdagskandidat, var tydlig i sitt budskap vid onsdagskvällens opinionsmöte för att utveckla Västerdalsbanan.

Peter Hultqvist betonade också att det inte finns några regionala pengar att satsa på Västerdalsbanan. De måste komma från staten.

Leif Lindström, aktiv vänsterpartist och lokförare, hade inbjudit till det öppna mötet i Medborgarhuset i Vansbro. Han återvände till hemstaden Borlänge med ett leende på läpparna.

- Jag gläds både över att det kom så mycket folk, hundra personer, och att vi redan fått 92 personer som vill ingå i det nya nätverket "Västerdalsbanans vänner".

Lindström hade inte bara inbjudit till stormötet, han hade också ordnat med en kompetent panel för att få en bred diskussion. Kommunalrådet Kurt Podgorski (s), Malung, Björn Nyström, Tågkompaniet, järnvägskonsult Mikael Prenler, turistchefen i Malung/Sälen, Lars Bälter, Sven Israelsson, Järnvägsfrämjandet och Per Eriksson, vd i Kläppen i Sälen hade uppdraget att dra igång debatten.

Per Eriksson var den i panelen som stod för visionerna. Han inte bara välkomnade en upprustning och utbyggnad av Västerdalsbanan till Sälen, han målade också upp ett framtidsscenario med en järnväg sammankopplad med det norska järnvägsnätet.

Björn Nyström i Tågkompaniet, som trafikerar Västerdalsbanan, var mer återhållsam om fram-tiden, och betonade vikten av flera tågresenärer.

- I dag är de i snitt 22 passagerare per tåg och det är för få resenärer, ansåg han.

Sven Israelsson i Järnvägsfrämjandet hade förslag på flera olika åtgärder i syfte att popularisera tågresandet i Västerdalarna. Han lanserade bland annat tanken på en årligt återkommande Västerdalsbanans dag.

Många ville delta i debatten om järnvägens framtid, bland andra Gunde Svan, Ragnhild Pohanka, Borlänge, Anders Ahlgren (c), kommunalråd i Gagnef, Erik Vanfors, mångårig järnvägsdebattör i Vansbro, kommunalrådet Lena Olsson (v), Malung, och framtidsforskare Ronny Svensson, Leksand.

Gemensamt för deras inlägg var behovet av ökad en marknadsföring, att undvika tidtabellskrockar mellan buss och tåg, miljöaspekten, utvecklingen av Sälenturismen och möjligheten till ökad godstransport.

- Nu ska vi sätta fart på vänföreningen så att den kan hjälpa till att marknadsföra Västerdalsbanan. Dessutom måste vi sätta press på Banverket så att de rustar och inte avrustar Västerdalsbanan, avslutade initiativtagaren Leif Lindström mötet i Vansbro.

CHRISTERGRUHS

Mer läsning

Annons