Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mjölkproduktionen i Dalarna minskar

Annons

Enligt branschorganisationen Svensk mjölk finns det drygt 200 mjölkbönder i Dalarna med i genomsnitt 37 kor per gård, vilket är lägre än riksgenomsnittet. Från dessa gårdar levererades 67 miljoner kilo mjölk under kvotåret 2005/06.

Berg efterlyste en högre mjölkproduktion inom hela Milkos verksamhetsområde.

-Jag ser gärna en liten ökning men det viktiga är att produktionen inte sänks mer.

Att man "bara" är trea i Sverige, bakom jätten Arla och hårfint bakom Skånemejerier, tyckte Bo Berg inte gör så mycket.

-Huvudsaken är att vi inte tappar mer.

Tendensen är att äldre mjölkböner på små gårdar slutar och att produktionen koncentreras till större gårdar.

Det var ett 40-tal mjölkbönder som hade samlats på Gammelgården i Ludvika till en informations- och diskussionsdag på temat "Lönsam mjölkproduktion".

Enligt branschorganisationen Svensk mjölk har det inte det byggts så många nya platser för mjölkkor hos bönderna i Dalarna, men hos länsstyrelsen tyder preliminära ansökningar på ett ökat investeringsintresse.

Tisdagseftermiddagen i Ludvika ägnades bland annat åt att gå igenom vad som krävs för att starta mjölkproduktion och hur stallen kan och bör inredas.

I Sverige dominerar danskägda Arla som tar hand om 65 procent av den mjölk som produceras i Sverige, Skånemejerier och Milko ligger på ungefär 12 procent.

Enligt Bo Berg, verkställande direktör i Milko, dominerar deras produkter i Dalarna med 85 procent av marknaden.

Milko är en ekonomisk förening, som ägs av cirka tusen mjölkbönder.

-Hos oss finns inga stora finansmän, påpekade Berg med ett leende.

Milkos enda dalamejeri ligger i Grådö, utanför Hedemora. Övriga produktionsorter är Karlstad, Bollnäs, Sundsvall och Östersund.

Inom Milko vill man fortsätta satsa på mjölkprodukter från närområdet och Bo Berg ser med viss oro på Ica:s planer på ett eget mjölkmärke.

-Det är svårt att säga vilka konsekvenser det kommer att få för oss inom Milko.

Men han tror att den nya tidens konsumenter vill veta var livsmedlen man köper kommer ifrån och tror att ekologiskt producerad mjölk kommer att öka kraftigt, speciellt inom den offentliga sektorn.

-Den uppväxande generationen tänker på hälsan och vill äta sig frisk. Men man vill också unna sig att äta gott och då kommer vår grädde in i bilden.

Fotnot: Svensk mjölk är mjölkböndernas och den svenska mejeriindustrins branschorganisation. Främsta uppdraget är att utveckla kunskap inom den kedja som börjar med kon och hennes foder och slutar i människans mage.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons