Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mitträcken räddar liv

Annons

För att spara liv räknar Vägverket med att bygga mitträcke på hela sträckan Brovallen-Borlänge efter riksväg 70.

Men Dalarnas farligaste väg kommer inte att ha mitträcken förrän tidigast år 2007. Troligen långt senare.

- Mitträcken är det mest lyckade som hänt på 30 år när det gäller trafiksäkerhet, säger Bo Bävertoft, vägingenjör vid Vägverket.

Mitträcken finns redan mellan Säter och Rommehed.

- Där var det enkelt att bygga om vägen eftersom det var en motortrafikled med bebyggelse ganska långt från vägen, säger Bävertoft.

Fortsättningen av riksväg 70 är betydligt svårare att förvandla till en väg med mitträcken.

Och första etappen blir troligen sträckan mellan Säter och Hedemora.

- Vi har börjat projektera den sträckan. Men det gäller att visa hänsyn där människor bor intill vägen och för att åstadkomma mitträcken måste vägen breddas med ibland fyra meter.

- Men vi anser att förutsättningarna är goda. Den gamla riksvägen ligger kvar och kan brukas av folk som bor i närheten, säger Bävertoft.

Däremot blir det mycket svårt att bygga mitträcken i svackan vid Rembostugan.

- Jag kan inte se hur vi ska lösa det problemet, konstaterar Bo Bävertoft.

Längre ner mot länsgränsen till Västmanland finns också problem, bland annat en bro över järnvägen, som är svår att bygga bort.

Från år 2004 räknar Vägverket med att få statliga pengar, så att man kan börja bygga mitträcken.

Men hur långt dessa pengar räcker är det i dagsläget ingen som vet.

- Vi tar de pengar vi får, så bygger vi så långt de räcker, säger Bävertoft.

När hela riksväg 70 har mitträcken går inte att förutse. Men knappast än på tio år.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons