Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mitträcke på riksväg 50

Annons

- Vi har pengar till projektet och räknar med att arbetena kan inledas nästa sommar. Totalkostnaden blir cirka 70 miljoner kronor, säger Torbjörn Karlsson, projektledare vid Vägverket i Falun.

Ett stort antal markägare berörs av planerna. Inför informationsmötet i Västertuna församlingshem i Spraxkya utanför Borlänge har Vägverket skickat brev till cirka 200 markägare.

- Som tur är så bor det inte så mycket folk efter vägen. Det är mest skogsmark, säger Karlsson, som tror och hoppas att det inte blir några uppslitande diskussioner på onsdag.

Mitträcken motiveras med att antalet olyckor där människor skadas svårt eller omkommer minimeras. Men personer som bor efter vägen eller av andra skäl har behov av att komma in på de mindre vägarna intill riksvägen, får bereda sig på nya rutiner.

- Mitträcket medför att det på många platser inte blir möjligt att från en avtagsväg korsa riksvägen för att komma över på motsatta sidan. Den som kör ut från en avtagsväg kanske får åka någon kilometer innan han kan svänga över på andra sidan, förklarar Karlsson.

I projektet - som beräknas bli klart under 2004 - ingår en del beläggningsjobb. Från Idkerbergskorset och in mot Borlänge planeras för byggande av cykelväg av trafiksäkerhetsskäl.

- Enligt planerna så blir det mitträcke på en sträcka av cirka 29 kilometer. Från Malsjön norr om Ludvika in till första trafikljuset i Borlänge, uppger Karlsson.

Växelvis efter sträckan blir det dubbla körfält. Dagens stigningsfiler behålls så att tung och långsam lastbilstrafik inte blir ett onödigt hinder i uppförsbackarna.

- Det kan naturligtvis hända att man hamnar bakom ett långsamt fordon där det är ett körfält. Då får man försöka ha tålamod i en eller ett par kilometer. 99 gånger av 100 så behöver man inte jäkta fram, anser Torbjörn Karlsson.

Redan finns det mitträcke på riksväg 70 mellan Borlänge och Säter. Vägverkets planer är att 2004 fortsätta att sätta upp mitträcken från Säter till länsgränsen. Det är en sträcka på 45 kilometer och kostnaden tros hamna på 120-150 miljoner kronor.

- Sedan har vi också pratat om en del andra objekt. Till exempel riksväg 80 mellan Falun och Hofors och riksväg 66 mellan Ludvika och Smedjebacken. Smedjebacksvägen är en sträcka där det skulle vara förhållandevis lätt att sätta upp mitträcken eftersom den är så bred.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons