Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missnöjd kund byter leverantör

Annons

Försäkring. Om försäkringskassan vore ett företag kanske inte kunderna skulle stanna kvar, utan välja ett annat företag där anmodad tid hölls, menar insändarskribenten.

Foto: BÖRJE GUSTAFSON

Jag har betalat skatt sedan 15- års ålder. Jag har varit blodgivare i drygt tio år, haft tre uppdrag som övervakare, räddat ett antal ungdomar på väg att hamna snett i mina roller som boxningstränare och karatetränare, men likafullt hanteras jag som en myglare.

Jag har tagit emot bostadsbidrag endast under min tid som officersaspirant, inga andra bidrag. Totalt har jag haft två veckors arbetslöshet och aldrig haft mer än tre veckors sammanhängande semester.

Vid 32-års ålder råkar jag ut för en olycka på väg till arbetet. Jag anmäler mig sjuk hos försäkringskassan. Efter cirka en och en halv månad ringer jag för att se varför jag inte fått någon sjukersättning.

Svaret jag får är att försäkringskassan varit underbemannad och inte hunnit bearbeta min ansökan med medföljande läkarintyg. Sittande i telefonen kontrollerar försäkringskassans tjänstekvinna alla bilagda handlingar och konstaterar att allt är rätt ifyllt och att alla önskade dokument finns.

Jag frågar då mig själv vad som hade hänt om den opererande läkaren skrivit fel någonstans?

Jag försöker intala mig att försäkringskassan drivs som ett företag och därför inte kan ta hänsyn till mitt dilemma.

Men om försäkringskassan drivs som ett företag, då är jag att betrakta som kund.

Den som inte kan färdigställa en kunds order inom anmodad tid, eller saknar korrekta underlag, får se till att ordna det ändå!

Annars byter kunden leverantör. Kan jag få byta försäkringskassa?

Nu!

Temporärt rullstolsburen

Mer läsning

Annons