Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mindre skräpmat i USA-reklam

Annons

Amerikanska barn blir allt fetare. Nu tvingas skräpmats-tillverkarna att skära ner på sin omfattande reklam.

Elva stora amerikanska producenter av choklad, pommes frites, läsk och söta flingor har lovat att minska på reklamen som är riktad till barn. Syftet är att bidra till att bekämpa fetman hos den unga generationen.

När amerikanernas midjemått bara växer och folks motvilja mot skräpmat ökar, så finner företagsjättar som McDonalds, Coca-Cola, Mars och Kellogg för gott att självsanera.

För att hindra att deras tv-reklam stoppas med lag kommer de att skära ned på inslag i tv-program där över hälften av tittarna är barn under tolv år.

Undersökningar visar på snabbt ökande övervikt hos barn, en femtedel av dem betecknas som feta. Det är tre gånger så stor andel som för 40 år sedan.

TT

Mer läsning

Annons