Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mindre pengar till Tåg i Bergslagen

Annons

Rikstrafiken befinner sig i ekonomisk kris. Därför har Widlert skrivit ett brev till näringsdepartementet där han beskrivit läget och berättat om vilka åtgärder som Rikstrafiken planerar.

Där ingår en kraftig minskning till Tåg i Bergslagen inför den nya upphandlingen 2006.

Men vad kraftig minskning innebär kan inte Widlert säga:

- Nej, inte alls. Frågan har inte ens varit uppe i vår styrelse än. Men jag ville ge regeringen en signal om de stora förändringar som kan komma.

Han konstaterar att oavsett besparingskrav så är detta en omprövning som är motiverad.

- Tittar man på vårt uppdrag, som är långa interregionala resor och viss grundläggande resmöjlighet i landet, anser jag att det är motiverat med en neddragning av vårt åtagande för Tåg i Bergslagen.

Tåg i Bergslagen får varje år 62 miljoner kronor från Rikstrafiken. Något som regeringen tagit initiativ till.

Kan då Rikstrafiken, utan regeringens medgivande, minska stödet?

- En intressant fråga. Som våra instruktioner ser ut är det regeringen som fattar beslut om nya åtaganden. Men när vi ska banta är det Rikstrafikens styrelse som fattar de besluten. I fallet Tåg i Bergslagen har regeringen haft en särskilt aktiv roll, och därför måste vi självklart ha en diskussion med regeringen. Och Tåg i Bergslagen är en av våra mesta akuta frågor att lösa, säger Widlert.

Som vill ha Genvägen mellan Borlänge och Karlstad som en del i Tåg i Bergslagen.

- Vår uppfattning är att Genvägen är ett rimligt åtagande som vi borde satsa på långsiktigt, säger Widlert.

Men mindre pengar från Rikstrafiken kommer sannolikt att innebära betydligt färre tågavgångar totalt sett i Bergslagen.

Tord Hult, vd för Tåg i Bergslagen, håller inte med generaldirektören om att det är motiverat att ge mindre pengar till Tåg i Bergslagen.

- Detta är ett försöksprojekt på fem år. Men vi har inte fått en ärlig chans. Första året var det strul med tågen, och den nuvarande avtalspartnern har heller inte levt upp till avtalet, vilket inneburit många inställda tåg.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons