Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Microsoft utmanar och utmanas

Annons

Det rör sig på nätet. Om nu någon mot förmodan trodde annat. Förra veckan lanserade Microsoft sin nya förfinade sökmotor MSN Search. Det är tydligt att programvarujätten bestämt sig för att ge Google en match.

Sedan Google såg dagens ljus för några år sedan har den blivit standardverktyget för de flesta som söker information på nätet.

Google är så dominerande att nya ord och uttryck har uppstått, som bygger på namnet på den populära sökmotorn.

Google vände upp och ner på begreppen när den kom. I stället för gränssnitt som kryllade av information och annonser bjöds en snygg och ren vy, som snabbt listade sökresultaten. Lite diskret på sidan fanns också länkar till annonsörer som erbjuder tjänster som knöt an till den man sökt på.

Och det är här pengarna finns. Google drar in stora summor och förväntningarna inför framtiden är stora. Det visade inte minst den börsintroduktion som gjordes av Google för en tid sedan.

Men där det finns pengar att hämta där vill också Microsoft vara. Den nya versionen av MSN Search är fortfarande bara en betaversion. Introduceringen förra veckan blev lite skakig och inför trycket från alla nyfikna hängde sig sökfunktionen.

Men nu ska den fungera igen. Det verkar finnas en hel del fina funktioner för att skräddarsy sina sökningar. Bland annat ska det gå att begränsa svaren till hemsidor från ett geografiskt område nära den som söker.

MSN Search skröt också med att sökfunktionen hade indexerat över fem miljarder hemsidor, vilket skulle räcka för att slå Google. Men så där apropå förklarade Google att man hade samlat hela åtta miljarder hemsidor.

Det verkar bli en hård kamp om herraväldet över internetsökarna. Man ska inte låta sig luras av den lite skakiga introduktionen. Microsoft har gång på gång visat att när man bestämt sig för att dominera på ett område brukar det bli så. Ett klassiskt exempel är när Microsofts webbläsare Explorer i stort sett raderade ut den då dominerande Netscape.

Därför är det roligt att en uppstickare på webbläsarmarknaden landade förra veckan. Det rör sig om den efterlängtade Firefox som lämnat beta-stadiet och nu fått versionsnummret 1.0. Firefox anses vara en oerhört säker webbläsare. Det finns inga kända säkerhetshål och flera funktioner håller obehöriga på avstånd.

Firefox finns för Windows, Mac OSX och Linux i 19 olika språkversioner, bland annat svenska.

Webbläsaren är gratis och finns att hämta på:

http://www.mozilla.org/

Den som vill testa MSN Search kan gå till:

http://beta.search.msn.se/

eller

http://beta.search.msn.com/ för svensk respektive engelsk version.

Mer läsning

Annons