Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Metro förlorar i Marknadsdomstolen

Annons

Tidningen Metro förlorar målet i Marknadsdomstolen mot tidningarna Stockholm City, Dagens Nyheter och Expressen.

Metro har anklagat de tre tidningarna för att missbruka sin dominerande ställning genom underprissättning på annonser.

Åsikterna går i sär bland annat när det gäller om det för annonsören inte spelar någon roll att annonsen står i en daglig gratistidning eller i en daglig morgontidning. Metros expertvittne anser att medierna är utbytbara medan Bonniertidningarnas expert menar att de verkar på olika marknader.

Avgörande för domstolen blir därmed att utredningen i målet inte med tillräckligt stor säkerhet har kunna visa vilka överväganden som annonsören gör vid val av annonsmedium och hur de i det enskilda fallet uppfattar möjligheterna till utbyte för sin annonsering. Inte heller har man kunnat visa på prisets betydelse.

Därför saknas förutsättningar att ta ställning till om Bonniertidningarna har en dominerande ställning och därför blir en prövning av missbruk inte aktuell.

Metros talan lämnas därför utan bifall, skriver Marknadsdomstolen. Metro får också betala Bonniertidningarnas utgifter på drygt 1,7 miljoner kronor.

TT

Mer läsning

Annons