Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer tågcharter i framtiden

Annons

Regeringen, vänstern och miljöpartiet har enats om den transportpolitiska propositionen. Den innehåller förslag på hur transportsystemet kan förbättras för att bidra till tillväxt och utveckling. En del berör chartertrafik på järnväg. Bland annat sägs att det ska öppnas för konkurrens inom chartertrafiken.

-Trafikpropositionen är en förutsättning för att på sikt utveckla chartern så att den blir större, säger Leif Lindström, delägare i Tågkompaniet Charter.

Ett nybildat charterbolag som kör den första turen i slutet av maj - till Elitloppet på Solvalla.

Tågkompaniet äger halva bolaget.

44 anställda den andra halvan.

-Vi smyger igång verksamheten i mindre skala. Vi tänker satsa på säkra kort till en början.

Leif Lindström konstaterar att tågchartern i Sverige idag är väldigt liten och begränsad.

Han tror att det finns goda utvecklingsmöjligheter i framtiden.

Det är också därför som charterbolaget har grundats.

-Västerdalsbanan, nämner Leif Lindström, och fortsätter:

-Här öppnas en oerhörd möjlighet för charter med riktning Sälen, om man får till baninvesteringarna.

Han menar att det finns en marknad för både kortare och längre resor. Men att det finns en rad förutsättningar som måste uppfyllas. Det ska finnas fordon, personal, en bana att åka på och en tidtabell.

-Den trafikpolitiska propositionen är en av förutsättningarna. Den kan betyda mycket för oss i framtiden. Då tänker jag mest på Sälen.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons