Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer och dyrare medicin

Annons

Under fjolåret steg kostnaden för svenska folkets läkemedelsintag med sex procent i jämfört med år 2000. I kronor stoppade vi i oss medikamenter för totalt nästan 22 miljarder - före moms. Staten via bidrag till landstingen och landstingen själva står för en mycket stor del av kostnaderna. Men i slutändan är det likväl svenska folket som betalar. Dels direkt över apoteksdisken och dels indirekt via skattsedeln.

Trenden kan i likhet med övriga trender knappast fortsätta in absurdum. Förr eller senare blir det nödvändigt att prioritera livsnödvändiga läkemedel och i möjligaste mån låta ett sunt leverne i kombination med enklare och billigare behandlingsmetoder vara huvudbehandling vid mer banala sjukdomstillstånd.

Läkemedelsbolagens aggressiva marknadsföring för allsköns dyra mirakelmedel förtjänar stundom avsevärd skepsis från samhällets sida. Praktexemplet var försöket att marknadsföra amfetaminpreparatet Ritalina som lämplig daglig drog för hemfridens och harmonins bevarande i stressade och konfliktbenägna familjer. Vackra balettflickor gjorde tv-reklam för "en daglig Ritalina" Det handlade således inte om mild medicinering av barn, som misstänktes lida av mindre hjärnskador.

Genomsnittssvensken bekymrar sig inte nämnvärt över sin hälsa, avslöjar en färsk undersökning. 77 procent gör det inte och bara 22 procent gör det.

Hälsan tiger still, heter det. Kanske det vore bättre om folk lite mer och framörallt lite tidigare i livet började bekymra sig om sin privata hälsa och förslagsvis slutade röka och dricka onyttigt mycket samt framförallt - började röra sig mer.

En stor del av ryggsjukdomarna och cirkulationåkommorna kan förebyggas alternativt försenas genom adekvat fysisk träning. Här finns enorma summor att spara om folk i högre grad väljer ett sundare leverna i god tid som profylax - inte när krämpan redan föreligger som smärtsamt faktum.

En annan fråga är om läkarna alltid agerar prismedvetet och väljer prisbilligare mediciner vid tillfällen då dyrbarare varor inte ger nämnvärt bättre effekt?

Läkemedelsföretagen är inga idéella inrättningar utan krasst tänkande affärsföretag - och ska så vara. De offrar stora summor på marknadsföring direkt till läkarna redan då dessa tituleras medicine kandidater, för att tidigt ordentligt inpränta firmanamn och produktbenämningar.

Detta är inget fel på en fri marknad med mördande konkurrens.

Men det förutsätter allt mer kunnande och kritiskt tänkande hos läkarkåren, ju mer bolagens marknadsföringsmetoder raffineras.

Mer läsning

Annons