Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer bil för pengarna

Annons

De nya bilar som kommit det senaste halvåret har en sak gemensam: De blir billigare. Det gäller till exempel nya Toyota

Corolla och Mazda 6.

Bilarna innehåller i

basutförande mycket som föregångarna bara hade som dyra tillval.

Det här gäller även småbilar som Citroen C3, Renault Clio och Peugeot 206. Hur går det ihop?

Svaret är enkelt. Biltillverkarna har inget val. Ett

talande exempel är nya Mazda 6 som kom i höstas och

ersatte trotjänaren Mazda 626 som slutade tillverkas i början av år 2002.

- Mazda 6 har ingenting gemensamt med gamla 626, säger Bengt Appelqvist, vd för Mazda Sverige med huvudkontor i Uppsala.

Mazda har utvecklat ny bottenplatta och nya motorer, som för övrigt senare ska användas i Fordfamiljen. Ford äger Mazda sedan några år.

Mazda 6 med 2.0-liters motor kostar 194 500 kronor. Det är bara 1 200 kronor mer än vad 626 kostade - 193 300 kronor.

Då får köparen en nyutvecklad bil som är lite bredare än föregångaren. Men det viktigaste är innehållet, främst säkerheten.

Mazda 6 har som standard

antisladd- och antispinnsystem, krockkuddar och sidokrockgardiner, större nackstöd med pisksnärtskydd (nackstödet pressas framåt vid påkörning bakifrån) och sidokrockskydd i dörrarna.

-När det handlar om bilar som kostar under 100 000 kronor så tittar folk mest på prislappen,

säger Bengt Appelqvist. För bilar upp mot 200 000 kronor är det säkerheten som gäller. Det är

tidens utveckling.

Säkerhetsutrustningen står högst på listan för kunderna. Tillverkarna måste anpassa sig till de nya kraven utan att höja priserna. Vissa flyttar biltillverkningen till låglöneländer, men inte Mazda. Alla bilar byggs utanför Hiroshima i Japan, utom en van som tillverkas i Thailand.

Annat som är standard i Mazda 6 och som måste köpas som tillval i föregångaren 626 är farthållare, färddator, inbyggd radio, 16-tums aluminiumfälgar och ett nytt baksäte som går enkelt att fälla ner med ett enhandsgrepp.

Annat som inte syns är en ny framhjulsupphängning med dubbla triangellänkar och speciell underram - ingen MacPherson-

anordning längre. Mazda 6 har heller ingen kamrem som måste bytas var 10 000:e mil utan en kedja som enligt tillverkaren ska hålla hela bilens livslängd.

Kapplöpningen biltillverkarna emellan fortsätter. Vad kommer härnäst?

- Jag tror definitivt att backvarnare snart finns i alla bilar, alltså en laser eller radar som varnar när man backar emot något föremål eller när man fickparkerar. Jag tror också att det snart kommer aktiva farthållare som håller konstant avstånd till bilen framför. Men det kommer också att hända ännu mer när det gäller säkerheten, till exempel ännu fler krockkuddar, säger Bengt Appelqvist.
Toyota Corolla är den mest sålda bilmodellen i världen, mer än 29 miljoner har sålts sedan modellen kom 1966. Nu introduceras den nionde generationen. För Toyota Corolla är prisbilden lika den för Mazda 6.

Nya Corolla med 1.6-liters motor och fem dörrar kostar 151 300 kronor. Föregångaren från 1997 kostade 148 500.

- Mellanskillnaden på 2 800 kronor äts upp enbart av att nya Corolla har vagnskadegaranti i priset, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sweden.

Standard är också fri vägassistans i hela Europa, varvräknare och en hel del annat. Så egentligen är det en ganska markant prissänkning.

Framtiden kommer att handla mest om kommunikation, tror Bengt Dalström.

- Navigationsutrustning blir nog standard även i mindre bilar liksom tvåvägskommunikation. Det kommer att bli en revolution. Vi testar det redan i Japan. Bilföraren kan få trafikinformation men också själv gå ut och söka till exempel efter lediga P-platser

eller boka rum på hotell längs vägen.

- Säkerhetssystemen kommer också att utvecklas, liksom så kallad drive-by-wire. Det innebär att man har en elektronisk kommunikation mellan pedaler och reglage till motor och bromsar.

- Jag tror också att punkteringssäkra däck kommer. Vi har Lexus SC 470 där man kan fortsätta att köra 14 mil i max 90 kilometer även om alla fyra däcken punkterats, säger Bengt Dalström. Då slipper man släpa på en tungt reservhjul. Framtidens bilar måste ju klara ständigt högre miljökrav. (PM)

LARS ARNBORG

Mer läsning

Annons