Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

... men medger brister i kommunikationen

Annons

Vi beklagar att kommunikationen mellan Försäkringskassan och den funktionshindrade uppenbarligen inte varit tydlig nog.

Vår ambition är att inom lagstiftarens ramar beskriva de individuella behoven så grundligt som möjligt så att den funktionshindrade kan få ett bra liv.

Syftet med assistentreformen är att åstadkomma så jämlika villkor som möjligt mellan människor med omfattande funktionshinder och andra människor.

Valfrihet och integritet är då viktiga begrepp. De funktionshindrade ska genom reformen få goda levnadsvillkor och få möjlighet att leva som andra i motsvarande ålder.

Försäkringskassan gör som regel hembesök hos den funktionshindrade för att kunna beskriva behovet av personlig assistans för de aktiva insatser som den funktionshindrade behöver i den dagliga livsföringen.

Det är av största vikt att detta sker i en dialog med den funktionshindrade för att få en riktig bedömning.

Detta tillsammans med ett medicinskt utlåtande är sedan underlag för beslut i socialförsäkringsnämnden.

För oss på Försäkringskassan är det viktigt med synpunkter på hur vi hanterar försäkringen.

Vi är medvetna om att bemötandet är viktigt och vi ska ha förmågan att lyssna och ge tid.

Per Helin, processledare, Dalarnas läns allmänna försäkringskassa

Mer läsning

Annons