Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

...men "bomber" marknadsförs som aldrig förr

Annons

I stora annonser inför helgerna gör exempelvis Överskottsbolaget i Borlänge reklam för "bomber".

I kungörelsen över beslutet om stopp för smällare står det uttryckligen att "fyrverkerier med knall som huvudsaklig effekt s.k. smällare får inte längre säljas".

Ändå är det ord som "bomber" Överskottsbolaget använder i sin marknadsföring. Det gäller även texter på Överskottsbolagets pyrotekniska produkter.

Tidningen försökte i går förgäves få en kommentar av ledningen för Överskottsbolaget i Borlänge om "bomberna".

Bakgrunden till förbudet mot smällare är att cirka 250 personer skadas varje år och att en stor andel är barn och ungdomar.

Regeringen har därför gett Sprängämnesinspektionen i uppdrag att inte godkänna fyrverkeriprodukter som har en knall som "huvudsakligt" syfte. Frågan om "knallen" har därmed blivit en tolkningsfråga och räddat en stor del av den pyrotekniska industrin.

BERNDT NORBERG

Mer läsning

Annons