Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Medvind bakom olycka

Annons

Det var en 45-årig man som ådrog sig svåra skador då han kraschlandade med flygskärmen förra sommaren. Bland annat fick skärmflygaren omfattande skador i ansiktet av flygskärmen då han slog ner mot en sten.

Nu är rapporten från haverikommisionen, som har utrett olyckan, klar. Haverikommisionen har kommit fram till att det var av skärmflygarens bristande erfarenhet och rådande vindförhållanden som låg bakom olyckan med flygskärmen.

Flygaren som skadade sig vid den här olyckan var i Tandådalen för att utbilda sig i skärmflygning. Tidigare under dagen hade föraren genomfört fyra flygningar utan några problem, men vid den femte flygningen hade vindförhållandena ändrats. Det rådde helt plötsligt en växande medvind vilket gjorde det svårare att flyga.

Flygaren var dessutom osäker. Den osäkerheten gjorde att han till en början var tveksam till att starta, men efter en stund fick han trots det startillstånd av sin instruktör.

Under flygningen gick sedan något snett, och det blev en misslyckad flygning som slutade med att föraren med stor kraft kraschlandade med flygskärmen.

Haverikommisionen konstaterar i sin utredning att flygning i medvind är svårare än i motvind, det krävs också en mer utvecklad teknik att starta i medvind.

Dessutom ifrågasätter kommisionen om det kan anses vara lämpligt att bedriva utbildning när det råder medvind.

I sin slutsammanfattning kommer därför haverikommisionen fram till att olyckan orsakades av skärmflygarens ringa erfarenhet av backstart i kombination med den rådande medvind.

SÖREN HAGA

Mer läsning

Annons