Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mediestudent: "Sjukt tråkigt att de lägger ner"

/
  • Linnéa Johnsson har bekanta från sin hemstad som funderat på att söka till Högskolan Dalarnas idrottsinriktning inom mediekommunikationsprogrammet.
  • Linnéa Johnsson menar att utbildningen för idrott, medier och PR är unik i Sverige och att det vore tråkigt om den lades ner.
  • Hanna Majehag och Andrea Kumlien avslutar snart sin första termin på mediekommunikationsprogrammets inriktning på reklam och visuell kommunikation.– Det är den enda sådana utbildningen i Sverige som är gratis, säger Andrea Kumlien.

De tre mediekommunikationsutbildningarna fasas ut 2012.
– Det är sjukt tråkigt att de lägger ner dem, jag tror det är många som vill gå, säger studenten Andrea Kumlien.

Annons

Mediekommunikationsprogrammet med inriktningarna mot idrott respektive reklam samt programmet för PR, internationell kommunikation och medier hör till de program som försvinner.

Studenterna tycker det är konstigt, eftersom deras uppfattning är att utbildningarna både leder till jobb och är unika i Sverige.

Linnéa Johnsson går inriktningen Idrott, medier och PR.

– Jag valde programmet eftersom kombinationen idrott och media lät intressant. Vad jag vet är Högskolan Dalarna den enda skolan i Sverige som har den inriktningen. Det vore väldigt tråkigt om den läggs ner.

Hon har bekanta hemifrån Perstorp som visat intresse för att gå programmet.

– Idrottsinriktningen är ganska ny, så jag tycker man borde ge den en chans. Om programmet läggs ned hoppas jag att de inte skiter i oss som ska gå klart, utan ändå satsar på kvaliteten.

Hanna Majehag går reklaminriktningen.

– Det är den enda utbildning jag hittat som inriktar sig på reklam och som inte kostar pengar. Jag tycker att man kan lägga ned andra utbildningar i stället, där det finns liknande på andra ställen.

Programkollegan Andrea Kumlien är av samma uppfattning:

– Dessutom är Högskolan Dalarna perfekt för den här utbildningen med Mediehuset. All utrustning finns ju redan.

Alla tre säger att informationen om en eventuell nedläggning av programmen har varit nästintill obefintlig.

– Vi har inte fått någon info alls utan vet bara det vi hört ryktesvägen och i meida. Vi har inte ens fått ett e-postmeddelande, säger Linnéa Johnsson.

Svenskt näringsliv hör till de som är kritiska till att medieutbildningen på Högskolan Dalarna krymper.

– Det är de tre program där Högskolan Dalarna lyckats bäst med samverkan med branschen, skriver Carl Ström i ett pressmeddelande.

Mer läsning

Annons