Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med slottet som arbetsplats

Annons

Det senaste halvåret har Anna praktiskt tagit varit bosatt i den pampiga Riddarsalen. Där har hon klätt upp 30 kungliga dignitärer, regeringsmän och annan prominens. Under en dryg månad står hela samlingen fryst sina rörelser, vackert formerade.

Anledningen är att den 20 november var det exakt 100 år sedan som Norges första kung prins Carl kröntes i Riddarsalen.

Efter separationen från Sverige för lite drygt 100 år sedan skickade norska stortinget en delegation till Danmark. De ansökte hos Christian IX att han skulle utse sitt barnbarn prins Carl till Norges nya konung. Det nya norska kungahuset föddes. Prins Carl antog namnet Haakon VII och hans tvåårige son prins Alexander namngavs till kronprins Olav.

Begivenheten som förutom hela konungafamiljen samlade danska ministrar, norska representanter, diplomater, övriga höga prominenser samt en enkel fotograf och hans medhjälpare.

Fotografen var Kjell Elfeldt och hans medhjälpare målaren Paul Fischer. Paul Fischer gjorde en tolkning baserat på fotografiet och den målningen hänger i dag på Kongeslottet i Oslo.

Nu har en utställning gjorts i Riddarsalen som återskapar stämningen på den stora tavlan.

Tillsammans med textilkonservator Katia Johansen har Våmhuskullan Anna Sparr skapat 30 både autentiska och tidstypiska kostymer och klänningar.

I juni 2004 blev Anna klar konservator. Hon anställdes nästan omgående till en projektanställning på Amaliensborgs slottsmuseum i Köpenhamn.

I juli började förberedelsen med Norge-utställningen. Museet flyttade in sitt arbete till Amalienborg slott. Drottning Margarethe ville personligen återskapa miljön för kröningen av Haakon VII.

Enligt Anna tillverkades först modelldockor av frigolit för att motsvara det kungliga sällskapet i Riddarsalen.

Därefter har Anna ansvarat för uppklädningen av dockorna. Modelldockan föreställande Christian den IX har sin originaluniform liksom att prinsessan Alexandra bär sin originalklänning. I övrigt har plaggen hämtats in från ett militärt museum. Klänningar har lånats in från Danmarks nationalmuseum och Danmarks Radios kostymsamling. Via fotografier har Anna fått fram det exakta utseendet på tillbehör i form av ordnar och vapen med mera.

Arbetet med utställningen har skett under tidspress. Några dagar före vernissagen kom Drottning Margerethe personligen och inspekterade arbetet. Utställningen invigdes under närvaro av den norska kungafamiljen.

Parallellt med utställningsarbetet har Anna även arbetat med en digitalisering av varje officiellt plagg som konungar från Fredrik II till våra dagar burit. Tanken är att materialet ska finnas på Rosenborgs museums hemsida.

Den 2 januari nästa år börjar Anna en ny anställning på ett statligt konserveringscentrum med äldre föremål från södra Danmark.

HANS OLANDER

Mer läsning

Annons