Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med Norge i blickpunkten

Annons

Haga optik är alltså företaget som lyckades vända misslyckad Norgesatsning till att bli en succé.

- Det har gått över förväntan, säger en belåten Lennart Berg, vd och ägare av företaget.

Men Anne-Lie Sigmundsson, marknads- och exportchef på Haga optik, berättar att företagets försök att komma in på den norska marknaden gick trögt under den större delen av 90-talet. Men hösten 2001 kom genombrottet.

- Vi insåg att det var dags att göra något. Därför tog vi kontakt med Exportrådet i Oslo. Det skulle visa sig vara ett avgörande steg för oss. Där fick vi mycket viktig hjälp med att skapa kontakter, menar Anne-Lie Sigmundsson.

- Genom kontakterna med ex-portrådet fick vi också en helt annan tyngd och de norska motparterna kunde verkligen se att vi är ett bra företag som hade seriösa ambitioner att etablera oss i Norge, tillägger Lennart Berg.

Åtta månader efter första mötet med exportrådet fick Haga optik klart med en norsk distributör. I januari 2003 började jakten på att hitta kunder i Norge som skulle sälja glasögonen. Målsättningen var att man i augusti 2003 skulle ha 100 kunder. Den målsättningen infriades redan sista veckan i januari.

- Då fick vi ha ett positivt krismöte. Det gällde att finna former för de nya oväntade investeringarna som plötsligt krävdes, berättar Lennart Berg och tillägger att man nu har 150 kunder och det får räcka det här året.

Satsningen i Norge har alltså gått bra för Haga optik. Men de har samtidigt fått flera erfarenheter som man nu delar med sig av bland företagarkollegor i Falun.

Man är mer avtalstrogen i Norge.

Den största kulturella skillnaden är att svenskarna är långsammare och vill dra saker i långbänk. Norrmännen är snabbare att fatta beslut. Känns det rätt i magen så kör man.

Det lillebrorskomplex som tidigare fanns i Norge är nu borta.

Norge är inte med i EU. Det innebär att det är extra viktigt att känna till de tullregler som finns.

- Men det som gör Norge extra intressant är att marknaden blivit större. I framtiden kan det bli viktigt att vi ser oss som en del i en nordisk marknad och inte enbart en svensk, säger Lennart Berg.

ANDERS HANSSON

Mer läsning

Annons