Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

McDonalds får kritik

Annons

Natten då två maskerade män kom in med en yxa för att råna personalen.

Den anhöriga konstaterar att den utlovade krishanteringen har uteblivit.

- Det skadar inte att allmänheten får reda på hur dåligt det här är skött från McDonald´s sida. Chefen lovade i pressen att det har tagits kontakter för hjälp åt de anställda men ingenting har skett.

Dick Gottberg, chef vid företaget i Ludvika, är förvånad över påhoppet.

- Jag har gjort allt som står i min makt för att hjälpa de anställda. Redan på lördagsmorgonen kontaktade jag försäkringsbolaget som uppgav att man inte hade någon jour för krishantering.

Är det inte McDonald´s skyldighet att se till att de anställda får psykologhjälp?

- Självklart är det så och jag har även talat med säkerhetsavdelningen på Svenska McDonald´s, förklarar Dick Gottberg.

När rånförsöket hade inträffat säger Gottberg att han själv körde sina anställda hem till deras respektive bostad.

På frågan om varför inte de anställda har fått någon form av professionell krishantering svarar Gottberg:

- Det har tagit lite tid och jag skyller i detta fall på försäkringsbolaget. Jag kan bara beklaga och hoppas att det blir en snabb förbättring.

- Alla som vill har nu fått tid hos psykolog.

Den uppgiften är dock enligt tidningens källor inte korrekt.

- Jag har inte ringt själv utan lämnat ett telefonnummer till de anställda som har varit berörda. Sedan har var och en fått beställa tid själv, ändrar Gottberg sin förklaring till.

Det kan i sammanhanget sägas att polisen ännu inte har några spår, som skulle kunna leda till ett gripande av de två yngre män, som försökte att råna McDonald´s för en vecka sedan.

HARALD LOHSE

Mer läsning

Annons