Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matkriget trappas upp

Annons

- Det blir nog bra. Fast det är klart att det finns många kunder som kommer att sakna charkdisken, säger Per-Åke Andersson.

I 20 år har han sålt charkuterivaror i den manuella disken på Hemköp Origo. För tre år sedan gjordes ett försök att ta bort en stor del av den manuella försäljningen och gå över till färdigförpackat.

- Men då blev det ramaskri, säger Per-Åke Andersson.

Hur det blir den här gången återstå att se. När Hemköp Origo blir Willys försvinner hela den manuella disken med kött och fisk. Per-Åke kommer att fortsätta att stycka kött, men utan att däremellan serva kunder. Dessutom blir det fler köttartiklar i och med att Hemköps koncept med endast svenskt kött faller bort.

Lördagen den 9 augusti stänger Hemköp Origo, och onsdagen den 20 augusti öppnar man igen, som Willys. Med lite blandade känslor.

- De som jobbat länge tycker inte att det är vad de står för, att det blir lågprisaffär. Men jag tror det blir större drag i butiken. Folk kanske kommer från andra orter för att handla, säger Patrik Cederberg, ansvarig för djupfryst på Hemköp Origo.

Willys finns redan på ett 80-tal orter i Sverige och är den kedja inom Axfood som ökar mest just nu. Under våren har man öppnat ungefär en Willys i veckan.

Att man byter ut Hemköp Origo mot lågprisvarianten Willys beror till stor del på att den tyska lågprisjätten Lidl snart blir ny granne i området.

- Jag tror att vi kan matcha dem i pris, det är vår absoluta målsättning. Men de har en del egna märkesvaror och kommer säkert att ligga billigare på en del varor. Ska man jämföra priser på en 800 grams päronkonserv så vinner de nog, säger Lars-Gunnar Pettersson, Willys regionchef.

Som Willys får affären ett smalare sortiment. Av cirka 11 000 artiklar blir 7 500 kvar.

Då passar nuvarande grannen Ica Supermarket på att bredda sitt sortiment, och hoppas ta över en del kunder från Hemköp.

- Vi kommer bland annat att satsa på färskvaror. Vi diskuterar just nu hur vi ska bygga om för att vara bättre än Willys, säger Lars Hernlund, köpman på Ica Supermarket, som för några veckor sedan bytte namn från Rimi.

I fortsättningen ska det inte finnas några Rimi kvar i landet, men trots namnbytet menar Lars Hernström att det inte blir någon automatisk prishöjning i butiken. Större sortiment utlovas, men någon manuell disk blir det inte.

- Det blir inga stora ombyggnationer, bara en förändring i hur vi placerar varorna. Och det ska vi göra i god tid innan de andra gör något, säger Lars Hernström lite hemlighetsfullt.

KARIN WALLÉN

Mer läsning

Annons