Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknadsföring problem för småföretagare

Annons

- Det handlar om att överleva från dag till dag. Därför finns det ingen möjlighet att satsa på marknadsföring, säger Roland Hjärp, som i Enviken driver Hjärps snickeri med tre och en halv anställda.

Detta är ett specialsnickeri som lever på att tillverka och sälja specialkonstruktioner till olika företag och byggen. Roland Hjärp berättar bland annat om glasväggen som företaget tillverkar och som skulle kunna bli en storsäljare i kontorslandskap.

- Visst skulle rätt marknadsföring kunna resultera i att mitt företag och produkterna blev mer kända. Jag kan inte säga om det innebär nyanställningar, men omsättningen skulle öka ordentligt, säger Roland Hjärp och fortsätter:

- Därför känns det extra viktigt att vi småföretagare bildar nätverk och i hög grad berättar om varandras verksamheter och produkter. Detta blir en alternativ form av marknadsföring.

Roland Hjärp, som startade sitt snickeriföretag i en källare 1989, ägnar nu sin mesta tid åt själva produktionen. Det andra hinner han inte med.

Men han är bara en av flera småföretagare som befinner sig i samma situation. Det har Företagarnas Riksorganisation noterat när de haft kontakt med sina medlemmar.

- Ja, detta är ett vanligt problem hos många småföretagare. Dessutom är marknadsföring något som inte ger resultat förrän på lång sikt. Det gäller att vara både ihärdig och uthållig. Men det kan vara svårt för företagare som mest får koncentrera sig på produktionen, säger Leif Jonsson, som är regionschef för Företagarna i Dalarna.

Resultatet blir att större företag, som har råd med marknadsföringsinsatser har förutsättningar att utvecklas, samtidigt som mindre företag har svårt att växa.

Det är här som Leif Jonsson rekommenderar "Dalafonden":

- Det är en fond som småföretagare kan gå in och får hjälp med riskkapital, bland annat till marknadsföring. Dessutom är det viktigt för oss inom "Företagarna" att hjälpa företagen. Bland annat att berätta om dem i vår medlemstidning. Annars rekommenderar jag företagare att utbilda sig mer i ämnet marknadsföring. Det är en form av kompetensutbildning där man söka EU-pengar inom ramen av "Mål 3".

ANDERS HANSSON

Mer läsning

Annons