Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maria Backman ställer ut på Dalarnas museum

Annons

- Utställningen är inspirerad av Stollbergs gruvområde nordöst om Ludvika. Men det kommer inte att bli en hembygdsutställning utan en konstutställning, understryker Maria Backman.

- Genom att använda en plats som utgångspunkt kan kan jag ta upp och formulera frågor kring minne, glömska och historia, säger hon.

Förra året fick Maria Backman Landstingets kulturstipendium med motiveringen att hennes konst blir en forskning där Bergslagen och industrisamhället står i fokus.

- Jag tycker att det stämmer till viss del, säger Maria Backman, även om jag vill understryka att min forskning inte kan definieras som vetenskaplig utan är konstnärlig och subjektiv.

- Det som intresserar mig, när jag arbetar med sådana här projekt är historia och identitet. Det är ett konkret sätt att bearbeta sin hembygd, som vi väl alla gör, säger hon och ler.

Frågan om vad som konstituerar en ort och vad som fyller tomrummet när industrin försvunnit - vad förändringar innebär - är viktiga frågor i flera av hennes konstprojekt.

- I Bergslagen är frågan ofta kopplad till gruvindustrin, men i nuläget driver jag och konstnär Hanna Sjöberg från Stockholm ett konstprojekt i samarbete med Konstmuseet i Eskilstuna som handlar om det gamla industriområdet Munktellstaden.

Munktell var ett sorts universalgeni som på artonhundratalet byggde allt möjligt som ånglok, fioler och löständer, och en stadsdel växte upp främst kring loktillverkningen.

Nu är industrierna i Munktellstaden flyttade eller nedlagda och Maria Backman och Hanna Sjöberg har jobbat med en serie utställningar i projektet Andra modeller där de ger förslag på vad som kan göras i det postindustriella landskap som uppstått.

- Vi har gjort flera förslag på verksamheter som skulle kunna placeras i Munktellstaden. Privat fängelse, biodling eller casino, förutom de kanske mera självklara - högskolor, IT-industri, upplevelseverksamheter etcetera.

Maria Backman menar att projektet i Munktellstaden är ett exempel på hur hon som konstnär arbetar platsrelaterat. När hon gjorde skulpturer och installationer i Smedjebackens offentliga miljö vid mitten av 90-talet var tanken att de skulle ha en koppling till valsverket där, men att det också skulle ha fler dimensioner.

- Jag ville att de skulle vara så mångtydiga som möjligt.

Maria Backman växte upp i Smedjebacken och bestämde sig för att hon ville syssla med konst på heltid i gymnasiet.

- Mamma målade och pappa var musiker som ung, det blev väl jag som fick dra det konstnärliga lasset vidare, säger hon och skrattar.

Efter utbildningen på Konstfackskolan i Stockholm gled Maria Backman över från måleri mot skulptur och installation.

- Jag fick en hel del offentliga utsmyckningsuppdrag och då fungerar det ju inte alltid med målningar, även om jag fortfarande målar och tycker väldigt mycket om det.

Sommaren 2002 gjorde Maria Backman tillsammans med den löst sammansatta gruppen Mind Corporation utställningen Brukskonst i den lilla bruksorten Virsbo i Surahammars kommun.

I Brukskonst försökte gruppen starta diskussion kring värden, överenskommelser, koder och transaktioner, och skapade bland annat ett nytt monetärt system för orten, Viro.

- När man sysslar med platsrelaterad konst finns det ofta en berättelse bakom, men den konstnärliga friheten är viktig, säger Maria Backman.

Inför utställningen om Stollbergsgruvorna har hon kontaktat Väster Silfbergs vänner och Smedjebackens kommun och hon understryker att det är viktigt att alla i ett eventuellt samarbete försöker förstå varandra fast det talasolika språk.

- Utställningen om Stollberg kommer att bli ett försök till en rekonstruktion av ett samhälle, men som konstnär gör jag min egen tolkning.

LOVE SVENSSON

Mer läsning

Annons