Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus hantverkar ljudligt

Annons

Det är inte helt enkelt att följa Marcus när han beskriver ljudets väg. Strängen som slås an, energin som bildas och samlas i stallet för att sedan vibrerar ut över resonanslocket...

Jag får nöja mig med att förstå att det trots allt är insidan som räknas, att det är inne i resonans-kroppen som den unika klangen skapas. De vackra gitarrernas yttre till trots.

Marcus är hemma i Bjursås i några dagar. I fyra år har han lärt till instrumentmakare i Sarbsborg tio mil söder om Oslo. Nu har han bara gesällprovet kvar. I veckan åker han till Tyskland, till Klingental som har en lång hantverkstradition, för att under tre veckor ta sitt gesällbrev.

Sin allra första gitarr byggde han redan som 15-åring i slöjden.

- Den är inte så bra men den funkar, säger Marcus.

På den tiden spelade han också rock'n'roll i ett band, men sedan dess har spelandet minskat och byggandet ökat.

- Jag har ett brinnande intresse för musik - allt, klassiskt, rock, säger han.

- Och jag har alltid hållit på att mecka och bygga saker.

Favoriten i gitarrsamlingen är en archtop, en vackert röd halvakustisk gitarr.

- Det är en fin scengitarr inom en viss genre - rockabilly.

Han har också byggt några spektakulära pjäser, en elgitarr i förgyllt stål och så den med ett trälock dekorerat med klassiska barockslingor.

- De är mer till för att visa upp, än att spela på.

Marcus har lärt sig att bygga en gitarr från grunden, att utgå från en trästock, att göra alla metalldetaljer och dekorationer. Eftersom det tar lång tid att bygga dem håller han ofta på med flera stycken samtidigt,

rekordet är åtta.

Nu tänker han ge sig ut på den internationella arbetsmarknaden, då marknaden för gitarrbyggare är liten i både Norge och Sverige:

- Det är lite exklusivt och dyrt. Det är framför allt professionella musiker som efterfrågar handgjorda gitarrer.

Drömmen är att bygga helt utifrån kundens specifika krav:

- På fyra år i skolan har jag lärt mig att konstruera och bygga, men att intonera, ge instrumentet en speciell karaktär

på ljudet, är svårt och det tar

år av erfarenhet att lära sig.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons