Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Mänskliga faktorn och en olycklig dag"

Annons

I slutpläderingarna yrkade advokaterna att både hon och en med-åtalad arbetsledare skulle frias helt från ansvar för olyckan.

Kammaråklagare Katarina Lindström yrkade på fällande dom. Men tog hänsyn till den långa tiden från utredning och åtal till rättegång.

- Jag borde ha yrkat på villkorlig dom och dagsböter. Men eftersom det var fyra år sedan olyckan inträffade nöjer jag mig med villkorlig dom.

Per Borgblad förklarade i sin slutplädering att Gunilla Mååg inte hade något straffrättsligt ansvar vid tiden då olyckan inträffade. Han hänvisade till en dom i Högsta domstolen som också handlade om en arbetsplats-olycka.

- Ansvaret låg på företagsledningen, alltså den tekniska styrelsens ordförande eller gatudirektören.

Borgblad förklarade att det är väldigt stränga krav för att kunna bevisa oaktsamhet och andra brister.

- Det har åklagaren inte kunnat visa, sade han.

Advokat Göran Lock som försvarat den arbetsledare som också stått åtalad för dödsolyckan yrkade att hans klient skulle frikännas från allt ansvar.

- Jag undrar om åklagaren menar att chaufförerna skulle åka till jobbet klockan fyra varje morgon för att provköra bilarna?

Det sade Lock bland annat när han förklarade att Falu kommuns sopbilar regelbundet lämnas till verkstad för översyn och åtgärder.

- Min klient hade inget uppsåt och har inte varit oaktsam, sade Lock.

Den 3 maj kommer Falu tingsrätt med sin dom.

BÖRJE GUSTAFSON

Mer läsning

Annons