Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många vill köra buss i länet

Annons

Det finns flera skäl till varför bussupphandlingen i Dalarna är så stor, och därmed rimligen attraktiv för de stora bussbolagen:

3 Den sträcker sig över minst åtta år, vilket i dessa sammanhang är en lång avtalsperiod. Genom så kallad option kan avtalslängden bli tio år.

3 Dalatrafiks busstrafik har delats in i enbart fem trafikområden, att jämföra med 19 förra gången. Dalatrafik tillåter kombinationer mellan trafikområdena, och dessutom kommer Dalatrafik att tillåta att ett och samma bussbolag tar hand om all trafik.

- Detta gör vi för att få ett så lågt pris som möjligt. Ju större områden och ju längre avtal, ju säkrare och mer intressant blir det för bussbolagen, säger Dalatrafiks vd Christer Silfverin.

Men därmed slår ni undan benen på de små entreprenörerna?

- Ja, så blir det. Men så var det även förra gången. Och de mindre lokala åkarna har ändå ingen chans att vara med, eftersom vi ställer hårda kvalitets- och miljökrav. Deras stora möjlighet är som underentreprenörer. Så var det förra gången, och så blir det säkert nu med.

Upphandlingen har föregåtts av en kvalificeringsrunda. Hur många företag som kvalificerade sig till upphandlingen får Silfverin inte berätta.

- Men jag kan säga att det är en mycket god konkurrens.

Exempel på nya krav som Dalatrafik ställer i sin upphandling:

3 Alkolås i alla bussar.

3 Krav på utsläppsnivåer. Dalatrafik kommer att mäta fordonens utsläpp.

3 Krav på att föraren ska genomgå en utbildning, en så kallad förarcertifiering.

- Det räcker i dag inte med att vara en duktig busschaufför. Föraren är ansiktet utåt, och kraven på service ökar. Därför ställer vi som krav att alla som kör för oss ska genomgå den här utbildningen senast 12 månader efter trafikstart. Jag ser det här också som ett lyft för förarna, ett sätt att höja statusen.

Något krav på bälten i alla bussar ställer inte Dalatrafik i upphandlingen.

- Däremot begär vi ett pris från alla som lämnar anbud, så att vi kan ta ställning till detta senare, säger Silfverin.

Volymen som handlas upp är ungefär lika stor som nu. Men det finns möjligheter för Dalatrafik att ändra volymen beroende på vad slutnotan hamnar på.

I mitten av september kommer det att avgöras vem eller vilka som vunnit upphandlingen, och som kommer att köra de cirka 250 bussarna åt Dalatrafik från juli nästa år och minst åtta år framåt.

Först då blir också prislappen klar.

Att busstrafiken kommer att bli dyrare än nu, är alla medvetna om. Frågan är hur mycket.

- Vid andra upphandlingar i Sverige har priset stigit med 30-40 procent. Men jag tror att vi kan klara oss med 20-25 procents ökning, jämfört med vad det kostar i dag. Dels för att upphandlingen är stor, dels för att vi redan har många nya fräscha bussar i vårt område.

Men konsekvenser kommer det att bli. I form av dyrare bussbiljetter, mindre trafik och/eller krav på att kommuner och landsting skjuter till en massa extra miljoner.

- Sannolikt kan det bli en kombination av alla tre, säger Silfverin.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons