Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många ilskna samtal till gatukontoret

Annons

I går var det framför allt plogvallarna längst med gatorna, de igenproppade infarterna, som upprörde.

- Det har fallit mellan 15-30 centimeter på olika platser. I Falun ligger ett normalt snöfall på 6 -10 cm och det hanterar vi bra, men när det kommer så här mycket är entreprenörernas uppdrag i första hand att snöröja för framkomlighet och trafiksäkerhet.

- Det innebär först och främst att öppna alla gator och sedan i andra hand städa, kör bort snöhögar och snö som lagts fel. Vi är ju inte felfria, nu kör vi ju för att öppna gatorna och vid mycket snö blir det stora vallar, och det är det som de flesta reagerar på.

25 mil väg och ungefär lika mycket gång- och cykel vägar är det som ska snöröjas i Falun. Vid ett normalt snöfall tar det ungefär tolv timmar att röja upp efter ett snöfall, men vid ett så här kraftigt snöfall hinner man inte frakta bort snöhögarna och finputsa utan det arbetet görs under helgen.

- Först nästa vecka städar vi upp i villaområdena, säger han.

När började ni i natt?

- Mellan midnatt och två gick hela styrkan ut. Vi gick ut redan under snöfallet. Då plogade vi de prioriterade vägarna där kollektivtrafiken går, där går vi ut när det har fallit 5-6 centimeter snö.

Hur många snöröjningsmaskiner är igång under ett så här kraftig snöfall?

- Cirka 30-35 enheter.

Hur mycket pengar avsätts årligen för snöröjning?

- I fjol kostade vinterväghållningen 8,5 miljoner, då innefattas alltifrån halkbekämpning till snöröjning.

Vad kostar ett snöfall av den här storleken?

- Normalt, när vi tar ut hela styrkan, som vi har gjort nu, kostar det ungefär 600 000 till 700 000 kronor men då är allt efterarbete också inkluderat.

Vem sköter egentligen snöröjningen?

- I dag har vår egen entreprenör, gatukontorets anläggningsavdelning, hand om ungefär 67 procent och de i sin tur upphandlar snöröjning av underentreprenörer.

- På vår anläggningsavdelning finns två arbetsledare som upphandlar maskinner med förare. Vi hyr till exempel in olika maskiner med förare av Maserfrakt men vi har också enskilda förare med maskiner som vi hyr in per timma. Sedan har vi också ett par maskiner själva.

- Resterande 33 procent upphandlas av Vägverket produktion och de jobbar på samma sätt som vi.

Hur fungerar samordning?

- Organisationsmässigt funkar det bra. Upphandlingen fungerar också bra.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons