Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många goda själ att peta

Annons

Svar till Aina Svedjebrant:

Hemtjänsten i centrala Hedemora har under de senaste åren haft sina arbetslokaler i Stjärnan, Melinsgatan. Gruppen från Vikmanshyttan flyttades dit hösten 2005, likaså den grupp som tidigare var placerad på Vintergatan några månader senare.

Dessa ändringar genomfördes av arbetsmiljöskäl, men också för att det fanns samordningsvinster i förändringen.

Lokalerna på Stjärnan var inte ändamålsenliga och under hela år 2006 har det pågått planering för att hitta och förbereda ny arbetslokal. Lokalerna stod klara vid årsskiftet.

Den 1 januari 2007 skulle också de nya EU- direktiven i arbetstidslagen träda i kraft. I och med detta så fungerade inte hemtjänstens arbetsscheman längre.

Vi såg även att arbetsgrupperna hade mycket varierande vårdtyngd, vilket i sin tur medförde att våra brukare inte fick omsorg på lika villkor. Vissa arbetsgrupper hade orimligt stor arbetsbörda medan andra grupper hade det betydligt lindrigare.

Förändringar behövdes för att få en jämnare fördelning i arbetsgrupperna.

Denna förändring skulle alltså ske för att förbättra personalens arbetsmiljö och inte minst för att se till att våra brukare får omsorg på lika villkor var man än bor i vår kommun.

I februari 2006 hade vi första träffen, där representanter ur alla arbetsgrupper var med för att planera den kommande flytten och förändringen med schemat - arbetsgrupperna.

De förändringar som vi nu gjort, är att vi har minskat våra sex arbetsgrupper till fyra arbetsgrupper. Vi har försökt att göra förändringarna så små som möjligt för personal och brukare.

Eftersom förändringarna gällde långt ifrån alla brukare valde vi att personalen själva informerade berörd brukare.

När det gäller de nya fina arbetslokalerna som vi nu fått, så vill nog arbetsgrupperna själva prägla sin arbetslokal vilket de nu också getts möjligheter till. Det har satts in extra personal under flyttdagarna och tiden därefter för att få ordning på arbetsmiljön och arbetsrutiner.

Jag, som områdeschef för hemtjänsten sedan drygt ett år tillbaka, kan inte nog poängtera hur professionella och flexibla hemtjänstens personal är.

EVA ROSÉN OMRÅDESCHEF HEMTJÄNSTEN HEDEMORA

Mer läsning

Annons