Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Manchester står modell

Annons

Manchestermodellen riktar sig till barn och ungdomar som har stora svårigheter att verka i en vanlig skolklass. De som på ett eller annat sätt hamnat snett.

Sveriges enda Manchesterlärare i kommunal regi är Anders Danielsson som arbetar i Tuna rektorsområde i Borlänge.

Innan han vidareutbildade sig arbetade han elva år som lärare i vanliga skolklasser.

- Jag har ett intresse av att hjälpa barn med de här problemen. Jag ser det som en utmaning, säger han.

Efter tre års utbildning i Manchester och Stockholm kunde han för ett och ett halvt år sedan ta sig an sin första elev. Nu jobbar han med den tredje.

Manchestermodellen har fokus på helheten, och ger stöd både i och utanför skolan.

- Jag styr upp hela deras tillvaro. Skola, fritid, mat och sömn. Om eleven till exempel vill börja idrotta, involverar jag en fritidsledare som ser till att allt fungerar, berättar Anders Danielsson.

Men det gäller dock att inte bli för involverad i barnet.

- Det är svårt när man är klar och ska lämna de här eleverna, säger Anders Danielsson.

Att vara klar betyder att eleven har återgått till skolarbetet i en vanlig klass.

Hittills har Anders lyckats med sina elever och projektet har kunnat fortleva.

- Alla barn vill vara som alla andra barn. Men vägen dit ser inte likadan ut, säger han.

Att använda sig av Manchestermodellen innebär även en vinst rent ekonomiskt.

- Nu behöver Borlänge inte längre placera lika många i elevhem och på institutioner i andra kommuner. Ett barn placerad på annan ort kostar en miljon kronor per år, säger Monica Westman, chef i Tuna rektorsområde.

Tillsammans med Anders Danielsson berättade hon i går om deras arbete för Hedemora kommuns förtroendevalda, rektorer, lärare, specialpedagoger och barn- och ungdomshandläggare inom socialtjänsten.

- Jag tror att det här är en lämplig metod att jobba efter, det är bra med hemmaplanslösningar. Om någon lärare i Hedemora vill utbilda sig är det positivt, säger Dagmar Vilarsborg (fp), omsorgsnämnden.

Dessutom är det bra att arbetssättet gynnar kommunens ekonomi, menar hon.

Vasaskolans rektor Tomas Borg tycker det är positivt om någon lärare på skolan vill arbeta efter modellen.

- Men jag tycker fortfarande att sunt bondförnuft är det bästa tillvägagångssättet, säger han.

- Metoden ger vinster för både elev, familj och samhälle, det är jag övertygad om, säger Christina Hjalmarsson, lärare på Vasaskolan.

Hon har dock inte hunnit ta ställning till om hon själv vill arbeta som Manchesterlärare.

- Redan nu försöker vi bygga vidare på det som redan fungerar. Att se det positiva, säger Christina Hjalmarsson.

Manchestermodellen är ett samarbete mellan skola och socialtjänst.

Den erfarenhet som Tuna skolområde har är att socialtjänsten behöver mer kunskap, för att på rätt sätt kunna utse vilka elever som ska få den här hjälpen. Handläggarna kommer därför att få en utbildning i Manchestermodellen.

Att de tre skolorna i Tuna rektorsområde kan arbeta med metoden är tack vare bidrag från länsstyrelsen.

- Vi sökte pengar för ett treårigt projekt. Första årets budget var 800 000 kronor, varav hälften bestod av bidrag, säger Monica Westman.

MARLENE ANDERSSON

Mer läsning

Annons