Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Man tar inte fram oljekannan

Annons

Sjätte december. Dagens namn är Nikolaus (som är jultomtens namn i stora delar av kristenheten) eller Niklas (som i Strömstedt).

Sankte Nikolaus var ett helgon som gav presenter till behövande.

En gång på världen, när en av landstingets högre tjänstemän avtackades med ett kalas, hade ett par politiska höjdare skrivit en liten visa, där man talade om "landstingets famn", som skulle vara så trygg.

Eja, vore den det för alla, allt är inte så bra att det inte kan bli bättre i landstingets förtrollande värld.

För att kartlägga, för att få reda på var det brister, kan man förstås fråga. Och det gör man stundom. Via enkäter. Att man sedan inte hör sig för hos den verkliga expertgruppen på området är en annan historia. Senaste rapport ger vittnesbörd från folk upp till 64.

Här kommer nu dagens verkliga fråga? När en utredning är genomförd och föreligger i tryck, vad händer sen? Åker den i en byrålåda och kommer aldrig mer att dammas av. Utredning på utredning pekar på grus i maskineriet men man tar tydligen inte fram oljekannan. Man känner igen suckarna.

Vi tar det positiva först.

Några röster:

"Mycket väl omhändertagen både före och efter operation av min brutna arm på ortopeden i Falun".

"Falu lasarett-ortopeden och sjukgymnastiken har varit jättebra".

"Jag tycker att när vi når läkaren, då får vi bra hjälp. Problemet är att kunna få tid".

"Uppskattar den fantastiska servicen som "Dalabussen" innebär för oss som måste till Uppsala för behandling".

De kritiska rösterna, som citeras i utredningen, är långt flera. De borde ge fler än en politiker ordentlig huvudvärk. Fast här hjälper det inte med Alvedon.

"Det är då man ringer, man behöver hjälp! Inte om 3 veckor."

"Min pappa tog ett prov för prostatacancer i mars 2005... I november får han svar att han har prostatacancer, vilket kommer som en fruktansvärd chock. Nu är det mars 2006 och han skall till Uppsala för operation och behandling. Skall det behöva ta ett år? Varför tog det så lång tid. Detta är oacceptabelt och helt katastrofalt".

"Vissa mottagningssköterskor borde gå på charmkurs."

"Jag använder numera alltid internet för kontakter med vårdcentralen. Det fungerar utmärkt! Inga väntetider i telefon!"

"Vi kan tyvärr inte ta emot fler samtal i dag. Var god ring i morgon. Det vore bra om någon svarade t telefon när man ringer."

Så långt citaten för dagen. Bara ett par kommentarer. Vi tar detta med internet först.

Ett budskap från en av länets vårdcentraler vittnar med glädje om samma sak: avlastning i telefonkön . Till nytta för båda parter. Internet är alltså inte bara för internt bruk, som en läkare påpekat för en patient glömmandes det verkliga budskapet.

Litet "tummen ner".

Kommentar nummer två: den långa väntetiden för handläggning av ett fall med prostatacancer är skrämmande. Annat ord gives inte.

Om herrarna i landstingsstyret hade litet krut i själen (och inte bara gläfsade i egen sak) skulle de utreda hela ärendet. Och inte leka strutsar och stoppa huvudet i sanden. Av bekvämlighetsskäl kan tänka.

Aldrig någonsin förgäta förtroendet att förvalta skattemedel.

Fram för landstingets egen Nikolaus. Fast somliga tror ju inte på tomten.

INGRID THOR

Mer läsning

Annons