Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Man måste få fråga"

Annons

För Sara Sundlöf, som går första året på samhällsvetarprogramme, blev det som skulle vara en skoluppgift i allra högsta grad ett möte med verkligheten.

Hon och hennes klasskamrater hade fått i uppgift att studera en samhällsfråga. Detta genom att följa en debatt och sammanfatta de viktgaste argumenten för- och emot själva sakfrågan.

-Jag bad dem gå in på de största dagstidningarnas hemsidor och titta på debattsidorna för att få uppslag, säger Svante Parsjö Tegnér.

Sara Sundlöf fastnade för frågan om adoptionsrätt för homosexuella.

- Jag skickade ett mejl till HomO för att få höra vad de tyckte i frågan, säger Sara.

I sitt svar till Sara skriver Christine Gilljam på HomO att hon tycker att debattuppgiften som Sara fått godkänd av skolan är fel. "Adoptionsmöjligheter för homosexuella är inte en åsiktsfråga", hävdar Christine Gilljam.

-Först blev jag lite chockad och trodde att jag gjort något fel. De tog det tydligen som ett angrepp mot homosexuella, säger Sara.

Men efter att ha tänkt igenom saken tyckte Sara att hon visst har rätt att ställa frågorna. Hon skickade ännu ett mejl till HomO.

- Jag förklarade att jag frågade för att det pågår diskussioner i samhället om just den här frågan. Till svar fick jag att de såg på mina frågor som ett fortsatt angrepp på homosexuella.

Christine Gilljam anser att ämnet för debatten är direkt kränkande mot homo- och bisexuella.

Saras lärare Svante Parsjö Tegnér har haft en skriftväxling med Christine Gilljam.

- Jonas Gardell, med flera, har ju använt sig av åsiktsfriheten för attt få fram sitt budskap. Jag som lärare tänker inte införa censur eller åsiktsförbud. Men med det här har jag fått ett jättefint underlag när vi ska diskutera åsiktsfrihet i klassen, säger han.

-Jag tycker om åsiktsfrihet, men den här ämnet är ett dåligt val, säger Christine Gilljam.

KÄLLA: WWW.HOMO.SE MATS NILSSON

Mer läsning

Annons