Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Man behandlar patienterna som luft"

Annons

Till förtroendenämnden kan man vända sig med synpunkter och klagomål riktad mot den offent-liga hälso- och sjukvård som finns i länet.

Ärenden som rör dåligt be- mötande av vården har ökat rejält sedan slutet av 90-talet. För fem år sedan inkom sex synpunkter på hur Borlängevården bemött patienter. I fjol var siffran uppe på 26.

Ser man till hela länet kan man i förtroendenämndens verksamhetsberättelse för 2005 se att var nionde patient som klagat tycker att sjukvården brister i empati. Och att framförallt läkare agerar nonchalant och ovänligt.

Lynn Bursell i Borlänge instämmer. Hon har blivit utsatt för vad hon beskriver som maktfullkomlighet och respektlöshet från sjukvården.

- Som barn blev jag sexuellt utnyttjad och det har gjort att jag har svårt för beröring. Jag tycker att det är jobbigt att lämna ut mig och känner därför ett behov av kontinuitet när jag uppsöker sjukvården.

Hon förklarar att hon vill kunna etablera ett förtroende hos en läkare så att hon slipper förklara om och om igen vad hon varit med om.

I mitten av mars kontaktade hon vårdcentralen för kramper hon fått efter att ha ramlat och slagit i ryggen. Bemötandet från läkaren beskriver Lynn som obehagligt.

- Han verkade inte det minsta intresserad av mina kramper. Istället frågade han närgånget kring mitt psykiska tillstånd, om min barndom, om droger jag tagit och om prostitution, berättar hon.

När Lynn frågade läkaren på vårdcentralen vad hon skulle göra för att dämpa smärtan svarade läkaren att något annat än Treo eller Paracetamol inte kunde komma ifråga eftersom dessa inte är beroendefram- kallande.

- Eftersom smärtan från det krampande underbenet håller mig vaken så erbjöd han mig istället insomningstabletter. Men det är ju inte där problemet ligger, säger hon.

Nu vägrar Lynn att i framtiden uppsöka läkare, oavsett vilket behov av vård hon får. Hon anser att bemötandet hon fick av läkaren bryter mot vad som står skrivet i hälso- och sjukvårdslagen.

- Enligt hälso- och sjukvårdslagen har alla bosatta i Sverige rätt till god hälso- och sjukvård. Och det tycker jag inte att jag fick, säger hon.

I sin verksamhetsberättelse för 2005 skriver förtroendenämnden att patienterna idag är längst ner i vårdkedjan och ses som objekt. "Hela vårdtänkandet bygger på att det finns experter som vet vad som är bäst för patienterna".

Lynn Bursell håller med.

- Man förväntar sig tilltro från mig, men jag känner inte att vården har något förtroende för mig. Man bedömmer patienter utifrån fördomsfulla mallar och behandlar folk som luft.

KÄLLA: ANSVARNÄMNDEN, DALARNAS LANDSTING. DANIEL SWEDIN

Mer läsning

Annons