Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mäktiga toner och tårar - Stämbandet tog adjö av Spilå Britta

Annons

Det var mäktiga toner som fyllde kyrkan. Kören inledde med några klassiska stycken och därefter släpptes Ulrika Wielander ensam fram. Ulrika, som till vardags studerar musik i Amsterdam, visade prov på vilken otrolig utveckling hon genomgått, sedan hon gick i musikskolan i Älvdalen, då hon spelade ett stycke av J S Bach.

Operasångerskan Carolina Bengtsdotter Ljung, ackompanjerad av Daniel Wiklund på flygel sjöng flera sånger och avslutade med den vackra Koppången av Perra Moraeus.

Ellinor och Ronnie Weber, Ellinor också skolad i musikskolan i Älvdalen, spelade en duett av Boccerini och visade hur det kan komma sig att de nu för tiden kan försörja sig som musiker. De spelar i en mycket anlitad stråkkvartett med utgångspunkt i Örnsköldsvik.

Till dikter av Hjalmar Gullberg, reciterade av Gunborg Lennström, framförde därefter orkestern, kören och Carolina Bengtsdotter Ljung och Daniel Viklund Juloratoriet Den heliga natten och som avslutning sjöng Daniel Viklund O, helga natt, så att praktiskt taget alla i publiken fick "ståpäls". Musiker från Dalasinfoniettan, förstärkta med lokala förmågor, stod för orkestermusiken.

Efter konserten fick publiken vara med i O, helga natt och därefter vidtog ett kramkalas, då alla ville tacka Spilå Britta Nilsson för kvällen och för hennes oförglömliga insatser för Älvdalens musikliv, när hon nu drar sig tillbaka.

Spilå Britta grät och torkade tårarna och tog tacksamt emot alla ovationer. Extra rörd blev hon då hennes tre bröder Erik, Torgny och Malte plötsligt dök upp ur publikhavet för att hylla henne.

Därmed är sångkören Stäbandets saga all. Och Spilå Britta drar sig tillbaka som körledare. En epok i Älvdalens musikliv är till ända. Förhoppningsvis växer något nytt fram ur alla de känslor som kom fram under Den heliga natten.

BJÖRN REHNSTRÖM

Mer läsning

Annons