Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Magnus har koll på våra cykelvägar

Annons

- På samma sätt som man åker runt och kollar bilvägarna med bil har jag inventerat gång- och cykelvägnätet med cykel, säger han.

Varje år sedan 2002 har han cyklat ungefär 40 mil och tittat på säkerhet och komfort i vägnätet.

- Nu har vi satt upp en lista på vägar där det är dålig beläggning eller där vägarna är osäkra och så betar vi av dem efterhand, säger Magnus Bäckmark

I Borlänge finns ungefär tio mil gång- och cykelvägar. Trasig asfalt, grenar som sticker ut i körbanan, grus som orsakar halka och mörka tunnlar är några av problemen som Borlänge energi försöker komma till rätta med.

- Många av de vägar som byggdes på 1970-talet är dåliga men vi åtgärdar problemen hela tiden, säger Magnus Bäckmark på Borlänge energi.

Många av Borlänges gång- och cykelvägar byggdes på 1970-talet, då var tekniken enklare. Marken i Borlängeområdet är blöt och därför rör den sig mycket vid temperaturväxlingar.

Resultatet blir gröpper och sprickor i asfalten

. Nu lägger man i en sorts matta eller armeringsjärn under asfalten för att beläggningen, eller asfalten, ska klara påfrestningar bättre.

Cykel- och gångnätet ska också byggas i hop på flera ställen. Bland annat börjar man i höst bygga en tunnel under riksväg 70 vid Coop Forum.

- Tunnlar har också varit på tapeten. Bland annat vill Bor-längeborna ha bättre belysning och att lamporna i tunnlarna ska tändas tidigare, och det är något vi jobbar med, säger Magnus Bäckmark.

Har du någon favoritcykelväg i Borlänge?

- Ja, det är en fin tur att cykla från Färjegårdarna via Årby in mot Ica Maxi och centrum, men jag tycker också att man ska passa på att cykla till badplatser i sommar.

- Man kan cykla till Båtsta eller Tunaåstrand. Omgivningen är fin häromkring.

Har du hjälm på dig när du cyklar?

- Ja, jag har alltid hjälm. I bland hänger jag den på styret för att se folks reaktioner när jag är ute och cyklar men jag har alltid hjälm annars. Många cyklister ramlar och drabbas av skallskador. Jag tycker att lagen om cykelhjälm borde gälla för alla.

Hur ser den perfekta gång- och cykelvägen ut?

- Helst ska gång- och cykelvägar vara separerade och så ska vägen vara ren. En meter ut från cykelvägen ska det också vara tomt från föremål så man inte kan cykla in i en lyktstolpe eller något annat.

- Jag tycker också att man ska placera ut bänkar efter vägarna och att de ska gå genom trevliga landskap med träd och natur. Det är viktigt med riktig belysning, bilvägarna är riktigt upplysta men inte cykelvägarna. Det innebär en fara när cyklister väljer bilvägen för att det är ljusare där. Jag tycker att cyklisterna ska få samma typ av service som bilisterna, till exempel möjlighet att låsa cykeln säkert och att kunna pumpa däcken.

Hur många punkteringar har du fått under din inventering?

- Jag har fått två punkteringar. Däcken har varit fräscha och hårt pumpade, då klarar man sig från punkteringar.

JOHANNA LUNDIN

Mer läsning

Annons