Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Macksaneringar dröjer

Annons

Det ser ut att dröja innan det blir saneringar av fler gamla macktomter.

- Vi bedömer att vi nu har åtgärdat de objekt i Ludvika kommun som var mest akuta, säger Rolf Randborg vid SPI Miljöfond AB, Spimfab.

Spimfab ägs av bensinbolagen och har sedan 1998 en budget på maximalt 100 miljoner kronor per år.

- Hittills har vi förbrukat i snitt 80 miljoner per år. Verksamheten beräknas fortsätta fram till 2014. Då ska vi ha hunnit utrett och eventuellt undersökt och sanerat 4 700 gamla mackområden, uppger Randborg.

Hittills har man klarat av 1 376 av objekten. Därav har 429 gamla mackområden blivit sanerade från olika typer av föroreningar.

I den gruppen ingår gamla Shellmacken i Fredriksberg, Gulfmacken i Landforsen och GDG-macken vid Bergslagsgatan i Ludvika.

Dessutom har två gamla mackområden i Grangärde undersökts. Likaså ett i Sunnansjö, ett i Nyhammar och ett i Ludvika. I samtliga fall konstaterades det att områdena var "rena" och att det inte var befogat med någon sanering.

- Närmast ska vi bland annat rikta in oss på nio gamla mackområden i Smedjebackens kommun. Här kommer det att göras markundersökningar i höst och vinter och sedan följer eventuell sanering under våren och sommaren 2004, upplyser Rolf Randborg.

I Ludvika återstår elva områden att undersöka: Tyfors, Lomberget och Björnhyttevägen i Grängesberg samt Blötbergsvägen, Eriksgatan, Gamla Bangatan, Gårlångsvägen, Östra Storgatan och två ställen vid Storgatan.

- Det går inte att svara på när vi åter kommer till Ludvika. Vi gör en riskbedömning av varje objekt och kvarstående objekt i Ludvika kommer att ställas mot andra objekt i landet, förklarar Rolf Randborg.

Varför satsar bensinbolagen så mycket pengar på att sanera gamla mackområden?

- Med den nya miljöbalken så har ansvaret ökat. Genom att göra dessa undersökningar slipper man ifrån juridiska diskussioner om vem som egentligen är ansvarig för en viss tomt.

- Förhoppningsvis ger det också goodwill. Det här är väl den första branschen som tar ett ordentligt ansvar för sin verksamhet, säger Rolf Randborg.

Villkoren för Spimfabs verksamhet är att det på de områden som undersöks ska ha funnits bensinmackar som lagts ned någon gång under perioden 1969 - 1994.

De nya hårdare miljölagarna trädde i kraft 1969 och det är orsaken till att inte ännu äldre mackområden tas med i undersökningen.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons